Nejosamělejší planeta ve známém vesmíru

26. 5. 2014 – 9:00 | Vesmír | Lukáš Grygar | Diskuze:

Nejosamělejší planeta ve známém vesmíru
exoplaneta GU Psc b | zdroj: Lucas Granito

Patříte mezi věčné nestíhače? Potřebovali byste pětadvacetihodinový den? Zvažte přestěhování na planetu s označením GU Psc b – jeden rok tam trvá 80 000 let!

S exoplanetami se v posledních letech roztrhl kosmický pytel, takže už nás nějaká nová jen tak nepřekvapí. Plynný obr GU Piscium b je ale rekordmanem: svou mateřskou hvězdu obíhá ve vzdálenosti 300 miliard kilometrů a jeden oběh, tedy jeden rok, mu zabere osmdesát tisíc let.

Mezinárodní tým v čele s doktorandkou Marie-Ève Naud z univerzity v Montrealu na planetu narazil v rámci průzkumu skupiny mladých hvězd AB Doradus. Planety, formující se kolem těchto hvězd, jsou vděčným terčem lidského pátrání – nestihly ještě tolik vychladnout a v případě GU Psc b detekci usnadnila i enormní vzdálenost od mateřské hvězdy. I tak bylo potřeba hledat v infračerveném spektru, kde planeta díky své povrchové teplotě vyzařuje nejjasněji.

gupscb_2 GU Psc b | zdroj: Université de Montréal

Vzdálenost od hvězdy je obdivuhodná a mezi doposud objevenými exoplanetami velice výstřední. Ostatně pokud se podíváme k nám do sluneční soustavy, nejvzdálenější Neptun obíhá kolem Slunce skromné čtyři a půl miliardy kilometrů daleko a jeden tamní rok trvá 165 let pozemských.

Stovky miliard kilometrů, dělící GU Psc b od své hvězdy, umožní vědcům exoplanetu důkladněji prostudovat. Její hmotnost momentálně odhadují na zhruba deset Jupiterů a od objevu si slibují, že povzbudí další pátrání v oblastech, kde jsme doposud exoplanety nehledali. Kdo mohl tušit, že se některé toulají takhle daleko od domova!