Není všechno exoplaneta, co se třpytí

4. 7. 2014 – 9:00 | Vesmír | Lukáš Grygar | Diskuze:

Není všechno exoplaneta, co se třpytí
Keckův dalekohled na havajské sopce Mauna Kea | zdroj: JPL

Před čtyřmi lety nadchla svět zpráva o vůbec první exoplanetě, kterou astronomové odhalili v obyvatelné oblasti své hvězdy. Jenže jak se začíná ukazovat, premiérový objev byl nejspíš jedním velkým omylem.

Exoplanety jsou planety, nacházející se mimo sluneční soustavu, a zrovna nedávno jsme o jedné takové psali: Gliese 832 c spadá díky své velikosti do kategorie tzv. superzemě a svou hvězdu obíhá ve vzdálenosti, ve které by na planetě mohlo existovat příhodné klima pro život.

Objevy nových exoplanet přicházejí jako na běžícím páse, ale to neznamená, že by šlo o brnkačku! Exoplanety jsou příliš malé na to, abychom je pozorovali přímo, a jejich přítomnost bývá „přesvícena“ mateřskou hvězdou. Astronomové dnes mají hned několik metod, jak exoplanety hledat nepřímo, ale spolehlivost těchto metod není ani zdaleka stoprocentní. A právě to se teď ukázalo na případě exoplanety Gliese 581 g, která vzbudila velký ohlas v roce 2010.

Glie 581 g Glie 581 g | zdroj: NASA

Šlo o učebnicový příklad: astronomové měřili světlo hvězdy, které exoplaneta v rámci oběhu narušuje svou přitažlivostí. Rozdíly jsou to velejemné, ale dá se z nich odvodit, že hvězda není sama – pokud tedy neklame tělem. Což se v tomhle případě stalo. Když jsme se totiž k mateřské hvězdě předpokládané exoplanety podívali znovu, narušení jejího svitu bylo pryč.

Zbývalo prověřit předchozí měření, porovnat je s rotací hvězdy (tento údaj nebyl v roce 2010 k dispozici) a pak už jen vzít do ruky gumu a vymazat exoplanetu s písmenem „g“ ze seznamu. Světlo, pozorované původně, nejspíš zakolísalo na základě dění uvnitř hvězdy samotné, kde se o podobný výkyv mohly postarat například hvězdné skvrny – místa na jejím povrchu, kde vznikne proměnami v magnetickém poli oblast s výrazně nižší teplotou (v případě našeho Slunce jim říkáme skvrny sluneční). Z exoplanety bylo rázem obyčejné hvězdné akné...

Gliese 581 Gliese 581 | zdroj: ESO

Není ale třeba nijak zásadně smutnit, protože všechno tohle přeměřování vedlo také k potvrzení přítomnosti tří dalších exoplanet (označených e, b a c), které byly v této 20 světelných let vzdálené sluneční soustavě objeveny. Pravda, nenacházejí se v obyvatelné zóně, ale takových už dnes známe víc než dost jinde. Žádný strach: i když musíme sem a tam nějakou exoplanetu vymazat, na každého se dostane!