Do Země může v roce 2046 narazit vesmírná skála

8. 3. 2023 – 23:17 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Do Země může v roce 2046 narazit vesmírná skála
Kresba asteroidu blížícího se k Zemi. | zdroj: Profimedia

Astronomové už déle než týden bedlivě sledují asteroid 2023 DW. Jeho trajektorie připouští možnost, že 14. února 2046 narazí do Země. Hrozba srážky je však nízká.

Astronomové objevili asteroid v neděli 27. února. Označili ho 2023 DW. Šance, že narazí do Země, je podle dosavadních dat 1 ku 560, informuje Úřad pro koordinaci planetární obrany NASA (NASA Planetary Defense Coordination Office). Když to obrátíme, dá se napsat, že planetka s 99,82procentní pravděpodobností Zemi mine.

Přesto se o tomto asteroidu hodně píše a mluví.

V dalších dnech a týdnech budeme mít data z dalších pozorování 2023 DW, která zpřesní znalosti o dráze asteroidu. A jak už to u objevů nových asteroidů bývá, pravděpodobnost srážky se bude snižovat, až se nejspíš dozvíme, že asteroid nás mine.

Italský astronom Piero Sicoli si nicméně dal práci s tím, že provedl vlastní výpočty, aby zjistil možnou polohu místa, kde by mohla vesmírná skála na naši planetu dopadnout.

Jaké škody by asteroid na Zemi mohl způsobit?

Zpráv o asteroidech bude přibývat

Astronomové odhadují, že 2023 DW má průměr 50 metrů. To znamená, že by neohrozil existenci naší civilizace, zanechal by však výrazné stopy a mohl by napáchat velké škody.

Portál EarthSky připomíná, že Čeljabinský meteor, který explodoval ve vzduchu nad Ruskem v roce 2013, měl jen poloviční velikost ve srovnání s 2023 DW.

Meteor zazářil a vybuchl ve výšce 45 až 30 kilometrů nad Zemí a tlaková vlna vyrazila okna tisíců budov do vzdálenosti až 100 kilometrů. Přes tisíc obyvatel oblasti tehdy utrpělo zranění, nejčastěji od padajících skleněných střepů.

V současné době má 2023 DW na Turínské stupnici hodnotu 1. To je mimořádně vzácné skóre. Ale ani toho se nemusíme obávat. Skóre 1 znamená: Běžný objev, při němž se předpokládá průlet v blízkosti Země, který nepředstavuje žádnou neobvyklou míru nebezpečí.

Výpočty ukazují, že srážka je velmi nepravděpodobná, není tedy důvod ke znepokojení. Nová teleskopická pozorování budou nejspíš asteroid směřovat ke stupni 0, což znamená nulové nebezpečí.

Richard Binzel z Massachusettského technologického institutu, tvůrce Turínské stupnice, v rozhovoru s portálem EarthSky, vysvětlil, že není neobvyklé, když se čísla po objevu asteroidu zpočátku zvyšují s tím, jak se dozvídáme více o jeho dráze.

„V těchto případech pouze zužujeme hranici nejistoty. Po určité době čísla poklesnou, dokud nevyloučíme možnost dopadu na Zemi,“ řekl astrofyzik Binzel.

Tak tomu bylo v případě 2023 DW. Původně měl šanci zasáhnout Zemi přibližně 1 ku 700, potom 1 ku 560, protože jsme se o jeho dráze dozvěděli víc.

Binzel upozorňuje, že bychom se měli se zprávami o blížících se asteroidech sžít, protože budou častější. Proč? Ne proto, že by těchto objektů víc, ale proto, že stále dokonalejší technika nám umožňuje vidět objekty, které jsme dřív přehlíželi.

Pokud tedy patříte mezi fanoušky asteroidů a meteorů, máte se na co těšit.

Chystá se planetární obrana

Zdokonalují se však nejen teleskopy. Experti pracují také na systémech planetární obrany. NASA nedávno otestovala způsob, jak asteroid odklonit.

V září 2022 ve vzdálenosti 11 milionů kilometrů od Země sonda v projektu DART řízeně narazila do měsíce Dimorphos o průměru 160 metrů, který krouží kolem většího asteroidu Didymos. Síla nárazu pozměnila dobu oběhu Dimorphosu kolem Didymosu o 33 minut.

V záloze jsou i jiné způsoby obrany planety. Tím nejkrajnějším je vesmírná loď naložená jadernou bombou.