Kolem Země prolétá asteroid větší než Eiffelovka

27. 4. 2022 – 23:59 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Kolem Země prolétá asteroid větší než Eiffelovka
Asteroid zalitý slunečními paprsky s Mléčnou dráhou na pozadí. | zdroj: Profimedia

Obří asteroid, zařazený do kategorie „potenciálně nebezpečných“ vesmírných objektů, prolétá ve čtvrtek 28. dubna kolem Země.

Na oběžnou dráhu Země pronikla tato planetka o průměru 350 až 780 metrů rychlostí 37 400 kilometrů za hodinu, což je třicetinásobek rychlosti zvuku.

Asteroid pojmenovaný 418135 (2008 AG33), který svými rozměry převyšuje Eiffelovu věž, proletí v uctivé vzdálenosti 3,2 milionu kilometrů od Země, což zhruba osmkrát převyšuje průměrnou vzdálenost mezi Zemí a Měsícem.

Jeví se to jako ohromná dálka. Posuzováno vesmírnými měřítky, to však je vlastně „za humny“, píše magazín Live Science. Důkazem je následující video s trajektoriemi asteroidu a Země.

Americká vesmírná agentura NASA vede vesmírnou skálu na svém webu jako „objekt potenciálně nebezpečný“. Do této kategorie zařazuje velká a rychle se pohybující vesmírná tělesa, která se nacházejí do 7,5 milionu kilometrů od Země. Tyto asteroidy astronomové pečlivě sledují a vyhodnocují jakoukoli odchylku od jejich předpokládané trajektorie, která by je mohla dostat do kolize se Zemí.

Přilétající vesmírný kámen objevili v lednu 2008 hledači asteroidů na observatoři Mt. Lemmon SkyCenter v Arizoně. Jeho další blízký průlet kolem Země se očekává 25. května 2029.

Nynější asteroid je jedním ze dvou největších vesmírných tuláků, kteří se letos na jaře k naší planetě přiblíží. Další asteroid se jménem 467460 (2006 JF42), který má odhadovaný průměr mezi 380 až 860 metry, kolem Země prosviští 9. května rychlostí 40 700 kilometrů za hodinu.

Vesmírná obrana v plenkách

Naše civilizace žije ve šťastném období, během něhož žádné velké vesmírné těleso na Zemi nedopadlo. Žádné štěstí však netrvá věčně. Dopad ničivých asteroidů se nedá vyloučit.

Za důkaz může sloužit gigantický asteroid (anebo kometa) Chicxulub, který před 66 miliony let dopadl do oblasti dnešního poloostrova Yucatán v Mexickém zálivu. Jeho důsledkem byla změna klimatu a hromadné vymírání druhů, zejména dinosaurů.

NASA letos zahájila dlouho chystanou misi DARTprvní test planetární obrany před velkými asteroidy. Má zjistit, zda by bylo možné nárazem sondy, tedy pohybovou (kinetickou) energií, odklánět planetky, které mohou narazit do Země.

DART není jedinou plánovanou technologií obrany před asteroidy. Experti zvažují také odpal výbušného zařízení u blížícího se asteroidu, které by vesmírnou horninu rozštěpilo na menší, méně nebezpečné kusy. Další analyzovanou možností je zaměřit na asteroid laserový paprsek z vesmíru a odpařit z něj horninu tak, aby změnil dráhu.

Poslední linií obrany mohou být vesmírná plavidla naložená jadernou municí a nasměrovaná na asteroid, což je scénář známý z filmu Armageddon.

Live Science, NASA/JPL