Konečně stopy života na rudé planetě? Sonda tam nalezla organické sloučeniny

19. 9. 2022 – 23:50 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Konečně stopy života na rudé planetě? Sonda tam nalezla organické sloučeniny
Robotická paže roveru Perseverance zkoumá skalnatý výběžek nazvaný Skinner Ridge v kráteru Jezero na Marsu. Na tomto místě rover nalezl sloučeniny s vysokým obsahem organických sloučenin. | zdroj: Profimedia

Rover Perseverance objevil na Marsu horninu, která může obsahovat náznaky někdejšího života.

Experti z kalifornské Jet Propulsion Laboratory, kteří rover Perseverance zkonstruovali a také ho řídí, při zpracování dat zjistili, že pojízdná laboratoř narazila na horninu s nejvyšší koncentrací organických sloučenin, jaká kdy byla na Marsu objevena.

Organické sloučeniny se skládají hlavně z uhlíkových, vodíkových a kyslíkových atomů. Často ale obsahují také také fosfor, síru nebo dusík.

Na Zemi jsou základními stavebními kameny živých organismů. Jejich nález bývá považován za možnou biosignaturu – látku nebo strukturu, která může ukazoval na minulý život. Organické sloučeniny ale mohou vznikat i v geologických procesech.

Rover zaryl do historie

Kráter Jezero, kde rover vesmírné agentury NASA horninu odhalil a zkoumal, leží v oblasti, v níž před miliardami let podle předpokladů astrovědců panovaly podmínky vhodné pro život. Byl zalit vodou.

„Jezero jsme pro tuto misi vybrali, protože nám umožňuje prozkoumat pradávné prostředí, které mohlo být obyvatelné nějakými formami života. A umožňuje nám tak hledat důkazy o někdejším životě na Marsu v horninách usazených asi před třemi miliardami let,“ cituje web NASA Kena Farleye, výzkumníka z Kalifornského technologického institutu – Caltechu, který se na projektu Perseverance podílí.

Robotické vozítko Perseverance odstartovalo 30. července 2020 na svou misi k Marsu z floridského Mysu Canaveral na palubě rakety Atlas V. Na Marsu přistálo 18. února 2021. Podle NASA je to její zatím největší a nejsofistikovanější vozítko pro průzkum rudé planety.

Hornina s vysokým obsahem organických sloučenin, kterou rover 20. července obrousil a z níž odebral vzorky, je součástí skalnatého výběžku nazvaného Skinner Ridge. Podle předpokladů vědců vznikla, když se bahno a jemný písek usadily v odpařujícím se slaném jezeře.

Vzorky pojízdná laboratoř prozkoumala analytickým přístrojem SHERLOC, který umožňuje klasifikovat organické látky a minerály.

Stopa, která dává naději. Ne jistotu

Marsovské vozítko Curiosity nalezlo důkazy o přítomnosti organických látek ve vzorcích horninového prachu už v roce 2013. A také sonda Perseverance už před časem zaznamenala organické látky.

Nejnovější nález se ale od těch předešlých liší tím, že pochází z oblasti s podmínkami, které umožňovaly existenci života v dávné minulosti rudé planety, vysvětluje NASA na svém webu.

„To, že organické látky byly nalezeny v sedimentární hornině – známé tím, že se v ní na Zemi zachovaly zkameněliny dávného života – je opravdu důležité. Naznačuje to, že život tam mohl existovat,“ upozornil Farley.

Rover Perseverance veze 38 kapslí, do kterých postupně ukládá vzorky hornin z různých míst kráteru Jezero. Zatím je jich naplněno 13.

Během příští marsovské mise budou kapsle, včetně těch se zmíněnými vzorky s vysokým obsahem organických sloučenin, dovezeny k raketě, která je vynese na oběžnou dráhu Marsu. Odtud je dopravní loď přiveze na Zemi k podrobné analýze.