Květ z epochy dinosaurů přečkal 100 milionů let v jantaru

7. 1. 2021 – 1:50 | Příroda | Pavel Jégl | Diskuze:

Květ z epochy dinosaurů přečkal 100 milionů let v jantaru
Díváte se na květ starý 100 milionů let. Valviloculus pleristaminis je poklad pro botaniky i geology. | zdroj: George Poinar Jr./Oregon State University

Geoložku, ba ani geologa, květinou neurazíte. Zejména tehdy, když pochází z pravěku a může přepsat geologickou historii Země.

Vědci z Oregonské státní univerzity identifikovali pozoruhodnou, dosud neznámou květinu, která rostla na Zemi v době křídy před 100 miliony let. Souš tedy obývala společně s dinosaury.

Fosilie rostliny zůstala zachována v jantaru, který byl nalezen na území dnešního Myanmaru, dříve Barmy.

"Je to samčí květ o průměru dva milimetry a obsahuje 50 tyčinek uspořádaných do spirály s prašníky rozsévajícími pyl… Přestože je tak malý, zůstaly na něm zachovány úžasné detaily," popsal květ George Poinar jr., expert na analýzu rostlin a živočichů nalezených v jantaru, který inspiroval spisovatele Michaela Crichtona k tomu, aby napsal Jurský park.

zdroj: YouTube

Poinar byl vedoucím týmu, který květ zkoumal. Studii o jeho analýze vědci zveřejnili v Journal of the Botanical Research Institute of Texas.

Svůj poklad výzkumníci pojmenovali Valviloculus pleristaminis. Rostlina se řadí mezi krytosemenné, jejichž společným znakem jsou rozmnožovací orgány - květy - a jejichž semena jsou po dozrání ukryta v plodech. Patří také do čeledi vavřínovitých a je předkem nynějšího stromu Atherosperma, který roste na jihovýchodě Austrálie a v Tasmánii.

Myanmar a Austrálii dnes dělí 6500 kilometrů. V době, kdy ulomený květ s kusem stonku zalil a zakonzervoval jantar ze stromu, však byly součástí superkontinentu Gondwana, který zahrnoval také území dnešní Jižní Ameriky, Afriky, Arábie, Indie a Antarktidy.

Objev a jeho zařazení do doby před sto miliony let pokládá Poinar za indicii, že oblast nazývaná Západobarmský blok, kde květ vykvetl, se od Gondwany oddělila později, než se předpokládá.

Dosud geologové odhadovali, že se to stalo před 200 až 500 miliony let. Poinar a někteří další vědci teď upozorňují, že blok se patrně oddělil později, přibližně před 100 miliony let – teprve poté, co se vyvinuly a po Gondwaně rozšířily krytosemenné rostliny.

Journal of the Botanical Research Institute of Texas