Nalezena nejstarší fosilie mnohobuněčného předka živočichů včetně člověka

4. 5. 2021 – 22:05 | Příroda | Pavel Jégl | Diskuze:

Nalezena nejstarší fosilie mnohobuněčného předka živočichů včetně člověka
Bicellum brasieri, nejstarší mnohobuněčný organismus. | zdroj: Profimedia

Vědci nalezli nejstarší mnohobuněčný organismus, další dílek evoluční skládanky, která vedla k vývoji živočichů, tedy i člověka.

Skotsko je proslulé jezery ledovcového původu, které nesou název „loch“. Nejznámější z nich, Lochnesské jezero, proslavila příšera s dlouhým krkem – Nessie.

Pro vědce však tohle jezero teď zastínil jiný loch – Loch Torridon. Na jeho břehu nalezli několik miliardu let starých mikroskopických fosilií a jejich analýza ukázala, že tyto otisky patří dosud nejstaršímu mnohobuněčnému organismu, který byl na naší planetě objeven.

Vědecký tým složený z expertů univerzit v Sheffieldu a Bostonu popisuje tvora v odborném magazínu Current Biology. Badatelé ho nazvali Bicellum brasieri. Skládá se z kulovitých buněk obklopených podlouhlými buňkami.

Biologové mají za to, že bicellum, který měřil pouhých 30 mikrometrů, je spojujícím článkem mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy. Naznačuje, jak se uskutečnil jeden z klíčových momentů evoluce, který vyústil ve zrod živočichů, a nakonec i člověka.

Žádná houba, ale náš prapředek

Vědci nalezeného tvora zařadili mezi holozoa. To je skupina obsahující jak zvířata, tak jejich jednobuněčné příbuzné. Nepatří však do ní houby.

Z doby, kdy bicellum žil, před miliardou let, dosud vědci žádné nálezy živých tvorů neměli. Teď však narazili na věc, kterou ve fosiliích zatím nikdo neobjevil, a která, ať skotští patrioti prominou, je pro vědu cennější než samotná Nessie.

„Nalezený primitivní kulovitý organismus tvoří dva odlišné druhy buněk. Je to zjevně první krok ke složitější mnohobuněčné struktuře,“ popsal nález paleobiolog Charles Wellman.

Bicellum brasieri 123 Různá zobrazení organismu Bicellum brasieri. | zdroj: Current Biology

Vědci zatím nedokázali určit funkci obou typů buněk. Předpokládají však, že pomáhaly organismu rozmnožovat se. Jeho strukturu budou dál analyzovat.

Objev každopádně naznačuje, že vývoj mnohobuněčných organismů nastal před miliardou let a že scénou této evoluční události mohla být spíš sladkovodní jezera než oceány.

Výzkumný tým se teď chystá zkoumat další vzorky hornin z oblasti a pátrat po dalších fosiliích. Pokud jich vědci budou mít víc, získají lepší pohled na zrod a první fázi vývoje mnohobuněčných organismů.

Current Biology