Nalezeno místo na Marsu, odkud přiletěl ikonický meteorit Černá kráska

14. 7. 2022 – 23:58 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Nalezeno místo na Marsu, odkud přiletěl ikonický meteorit Černá kráska
Rozložení 90 milionů kráterů na povrchu Marsu získané z algoritmu detekce kráterů. Zakroužkováno je místo kráteru Karratha, odkud byla před miliony let vyvržena Černá kráska. | zdroj: Profimedia

Důvtipní vědci, důmyslný algoritmus a výkonný počítač stojí za objevem kráteru, ze kterého přiletěl na Zemi nejstarší meteorit z Marsu.

Dávno, pradávno, před miliony let začala epická cesta kamene z Marsu. Obří asteroid tehdy narazil na povrch rudé planety, vytrhl z něj kusy marsovské kůry a vymrštil je do vesmíru.

Tak začal příběh, na jehož konci byl v roce 2011 v saharském písku na území Maroka nalezen černý kámen. Vědci prozkoumali jeho složení a zjistili, že pochází z Marsu

Meteorit dostal katalogové jméno NWA 7034 (Northwest Africa 7034), avšak pro jeho lesklý tmavý odstín se mu říká Černá kráska.

profimedia-0149940327 1 1 NWA 7034, alias Černá kráska. | zdroj: Profimedia

Je to nejstarší kus Marsu, který na Zemi máme.

Hledali v 90 milionech kráterů

Vulkanický minerál Černá kráska má hmotnost 320 gramů. Obsahuje složky, které jsou staré téměř jako samotný Mars, mimo jiné krystaly zirkonu. Jejich stáří je odhadováno na 4,48 miliardy let.

Posledním tajemstvím Černé krásky bylo přesné místo jejího zrodu. Teď ho odhalili výzkumníci z Curtinovy univerzity v západoaustralském městě Perthu. Je jím kráter, který vědci pojmenovali Karratha – podle oblasti v Austrálii, kde se nacházejí některé z nejstarších hornin na Zemi.

Svou studii vědci popisují v magazínu Nature Communications.

„Konečně známe geologický kontext jediného vzorku marsovské brekcie (hrubozrnné horniny s ostrohrannými úlomky minerálů), který je dostupný na Zemi,“ cituje žurnál Science Alert planetárního vědce Anthonyho Lagaina, jenž vedl mezinárodní tým výzkumníků analyzující ikonický meteorit.

Lagain se svými spolupracovníky použil k určení místa původu Černé krásky špičkové počítačové centrum Pawsey Supercomputing Research a algoritmus vyvinutý na Curtinově univerzitě pro vyhledávání impaktních kráterů, které vznikají nárazem cizího tělesa.

Algoritmu Crater Detection vědci zadali složení horniny, kterou chtějí nalézt, a spouštěli ho na různých snímcích povrchu Marsu. Algoritmus pomocí strojového učení prozkoumal 90 milionů kráterů a postupně zužoval počet těch, odkud Černá kráska mohla přiletět.

Nakonec nalezl ten pravý – kráter Karratha na jižní polokouli Marsu uvnitř rozlehlejšího kráteru Dampier.

profimedia-0149940327 Kráter Karratha na jižní polokouli Marsu ležící uprostřed rozlehlejšího kráteru Dampier. | zdroj: Profimedia

Algoritmus však odhalil, že nejstarší složky Černé krásky vystřelil z marsovské kůry asteroid už před 1,5 miliardy let. Bylo to v místě jižní polokoule, kde vznikl kráter Khujirt.

Materiál však spadl zpátky na Mars. Tam zůstal do doby před pěti až deseti miliony let, kdy jej dopad dalšího asteroidu, který vytvořil kráter Karratha, opět vymrštil vzhůru. Tentokrát se Černá kráska dostala na trajektorii, která ji dovedla až na Zemi.

Okno do historie planet

Oblast, kterou identifikujeme jako zdroj tohoto jedinečného vzorku meteoritu, představuje okno do nejranějšího prostředí planet, včetně Země,“ píší vědci v Nature Communications.

Na Zemi byly nalezeny tři stovky meteoritů z Marsu. Černá kráska je tím nejstarším.

Výzkumníci se teď pokusí vypátrat místa vyvržení dalších marsovských meteoritů. Získají tak cenné poznatky o geologické historii rudé planety. Poté chtějí stejný algoritmus uplatnit také při výzkumu Měsíce a Merkuru.

Nature Communications, Science Alert