Nejnebezpečnější z rizikových asteroidů bezpečně mine Zemi

1. 7. 2022 – 11:23 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Nejnebezpečnější z rizikových asteroidů bezpečně mine Zemi
Asteroid s Mléčnou dráhou na pozadí. | zdroj: kredit-ESA

Byl to asteroid, který znepokojil astronomy. Mohl na Zemi napáchat obrovské škody.

Dobrých zpráv je jako šafránu. Tady je jedna z nich:

Nebezpečí, které hrozilo naší planetě, pominulo. Evropská vesmírná agentura ESA po nových měřeních tento týden vyškrtla asteroid 2021 QM1 ze seznamu rizikových asteroidů.

Kamenný asteroid na něm figuroval na prvním místě jako největší hrozba.

Znepokojivý příběh

Padesátimetrovou vesmírnou skálu 2021 QM1 objevili 28. srpna 2021 astronomové na observatoři Mount Lemmon, která se nachází severně od města Tucsonu v Arizoně. Na začátku nebylo na objevu nic neobvyklého – každou temnou noc je detekováno zhruba tucet nových asteroidů, jejichž dráhy se mohou zkřížit s orbitou Země.

Z následujících pozorování pomocí dalekohledů na několika kontinentech se však začal odvíjet znepokojivý příběh.

Dangerous-Asteroid-Approaching-Earth Asteroid blížící se k Zemi. 2021 QM1 podle nových měření pro naši planetu takovou hrozbu nepředstavuje. | zdroj: kredit-ESA

„Raná pozorování nám poskytla informace o dráze asteroidu, které jsme pak promítli do budoucnosti. Mohli jsme vidět jeho budoucí přibližnou trajektorii kolem Slunce. Zjistili jsme přitom, že 2. dubna 2052 by se mohl 2021 QM1 nebezpečně přiblížit k Zemi - natolik, že by do ní mohl narazit. A čím víc pozorování jsme získávali, tím větší bylo riziko,“ cituje žurnál ESA Richarda Moissla, ředitele planetární obrany Evropské vesmírné agentury.

Asteroid je dost velký na to, aby na Zemi způsobil velké škody, kdyby ji zasáhl. Podle expertů by se jeho ničivá síla mohla blížit ‚tunguzské události‘ z roku 1908.

Tehdy nad neobydlenou oblastí tajgy explodoval rozžhavený vesmírný objekt. Vyvrátil nebo přelámal desítky milionů stromů na rozloze větší než 2000 kilometrů čtverečních. Rozbíjel okna domů, odhazoval lidi a zapaloval na nich oděvy v místech vzdálených od epicentra až 70 kilometrů.

Asteroid-2021-QM1-Orbit Dráha 2021 QM1 letícího kolem Slunce krátce po jeho objevu. | zdroj: kredit-ESA

Hledali kámen v kupce Mléčné dráhy

Když výpočty naznačovaly znepokojivý trend, asteroid se přiblížil ke Slunci a na měsíce zmizel z dohledu dalekohledů. Celou dobu přitom zůstával na předních místech žebříčku rizikových asteroidů. Nakonec se dostal do jeho čela.

Až v noci na 24. května mohli astronomové soustavou čtyř dalekohledů VLT Evropské jižní observatoře (ESO) v chilských Andách pořídit další snímky. Experti ESO je potom zpracovali, odstranili hvězdy na pozadí a začali upřesňovat trajektorii asteroidu.

Postup při upřesňování dráhy asteroidu popisuje následující video ESA:

„Náš slabý asteroid musel být nalezen na pozadí tisíců hvězd Mléčné dráhy. Bylo to jedno z nejzáludnějších pozorování asteroidů, jaké jsme kdy provedli,“ říká na webu ESA Olivier Hainaut, astronom z Evropské jižní observatoře.

Nová pozorování zpřesnila trajektorii asteroidu, což umožnilo vyloučit kolizi v roce 2052 a po dobu dalších více než sta let. 2021 QM1 byl vyškrtnut ze seznamu rizik ESA.

Na seznamu rizikových vesmírných objektů však zůstává dalších 1 377 asteroidů.

Titul nejnebezpečnějšího asteroidu naší civilizaci by teď mohl připadnout asteroidu, který na seznamu není – pochází z kremelské soustavy a jmenuje se Vladimir Putin.

ESA