Popsán dinosaurus se žraločími zuby, vládce souše před nástupem T. rexe

10. 9. 2021 – 23:58 | Příroda | Nedd | Diskuze:

Popsán dinosaurus se žraločími zuby, vládce souše před nástupem T. rexe
Ulughbegsaurus uzbekistanensis, dinosaurus se žraločími zuby. | zdroj: Profimedia

Vědci studovali fosilii dinosaura, který byl postrachem souše před 90 miliony let.

Z éry dinosaurů máme v paměti jako vrcholového predátora Tyranosaura rexe (tyranského královského ještěra). Jenže T. rex se na Zemi vyskytoval až před 68 miliony až 66 miliony let na konci epochy křídy. Patřil k posledním žijícím dinosaurům.

Dinosauři se však na planetě objevili už před 200 miliony let a na vrcholu potravinového řetězce se během desítek milionů let střídali jiní zástupci této skupiny.

V období před 100 miliony až 90 miliony let vládli souši carcharodontosauři, masožraví dinosauři s čelistmi plnými drobných žraločích zubů. A mezi ně patří nově popsaný Ulughbegsaurus uzbekistanensis.

Jméno dostal podle Ulugh Bega, věhlasného astronoma, matematika a sultána, který žil v patnáctém století na území současného Uzbekistánu a ze Samarkandu vytvořil jedno z nejvýznamnějších vědeckých center středověku. Právě na území dnešního Uzbekistánu před 90 miliony lety strašlivý Ulughbegsaurus žil a lovil.

Kus čelistní kosti tohoto tvora nalezli v uzbecké poušti Kyzylkum už ve druhé polovině osmdesátých let minulého století. Avšak až koncem roku 2019 ji paleobiologové vyzvedli ze sbírek uzbeckého muzea a začali důkladně zkoumat. Výsledky svého bádání zveřejnili v žurnálu Royal Society Open Science.

Ulughbegsaurus g540-80 Část čelisti ulughbegsaura. | zdroj: credit-Tanaka et al

Vědci popsali Ulughbegsaura uzbekistanensise jako osm metrů dlouhého dinosaura o hmotnosti kolem šesti tun. Byl tedy srovnatelný s Tyranosaurem rexem. Poměřováno dnešními zvířaty, délkou přesahoval afrického slona a váhou zubra nebo bizona.

„Naše studie naznačuje, že carcharodontosauři byli před devadesáti miliony let v Asii vrcholovými predátory,“ cituje web Live Science vedoucího výzkumu Koheje Tanaku, profesora přírodních věd z univerzity v japonské Cukubě.

Objev Ulughbegsaura uzbekistanensise je poslední známým nálezem zástupce druhu carcharodontosaurů. Spadá do období, kdy se na Zemi začaly objevovat první dinosauři z čeledi tyranosauridů, mezi které se později řadil Tyranosaurus rex.

Ulughbegsaurus a44-21 Kus čelistní kosti bylo vše, zůstalo z dinosaura Ulughbegsaura. | zdroj: credit-Tanaka et al