Rakovinou, která se vyskytuje u dětí, trpěli už dinosauři

25. 2. 2020 – 23:55 | Příroda | Ladislav Loukota | Diskuze:

Rakovinou, která se vyskytuje u dětí, trpěli už dinosauři
Hadrosaurus - kachnozobý dinosaurus, který trpěl rakovinou | zdroj: Profimedia

Antropologové poprvé objevili rakovinu u pravěkého dinosaura, který žil před více než 66 miliony let.

Rakovina není nemoc vlastní jen moderním lidem, není to jen civilizační choroba. Pravda, výskyt nádorových onemocnění může zvýšit například průmyslové znečištění či kouření, tedy jevy, které ve světě přírody nenajdeme. To ale neplatí pro veškerý výskyt nádorů.

Půjdeme-li dále od lidského druhu, zjistíme, že populaci tasmánského čerta ničí infekční rakovina. Pokud se posuneme nazpět v čase, odhalíme případy rakoviny mezi obyvateli starověkého Egypta.

Co tě nezabije, to tě zmrzačí

Zajímavým objevem je nádor v těle dinosaura. Tým Telavivské univerzity pod vedením doktorky Hily Mayové identifikoval stopy formy rakoviny nazývané histiocytóza z Langerhansových buněk ve fosilizovaném ocasu hadrosaura, kachnozobého dinosaura, který kráčel územím dnešní kanadské Alberty před 66 až 80 miliony let.

Snímek obrazovky (158) hadrosaurus Umístění patologických obratlů v kostře hadrosaura | zdroj: Assaf Ehrenreich/Tel Aviv University

Výzkumníci si u dinosauří fosilie objevené už dříve v Kanadě povšimli zvláštních dutin v oblasti obratlů. Jejich morfologie nápadně připomínala dutiny vytvářené některými dnešními nádory.

Pomocí počítačové mikrotomografie potom vědci vytvořili trojrozměrnou rekonstrukci fosilizované tkáně ve velkém rozlišení. Náhled na ni jejich předpoklad potvrdil. Uvnitř dinosauřího ocasu se nacházel nezhoubný nádor - histiocytóza z Langerhansových buněk.

"Je to poprvé, co byla tato nemoc rozpoznána u dinosaura," konstatovala Mayová.

Histiocytóza z Langerhansových buněk postihuje zejména děti od dvou do deseti let. Má obvykle nezhoubnou formu, ale může mít bolestivé projevy. Pokud není léčena, přeměňuje tkáně kolem sebe. Nádor tak roste, a byť pacienta sám o sobě nemusí zabít, dovede ho potrápit.

zdroj: YouTube

U lidí to tak daleko samozřejmě zajít nemusí, v přírodě však může nádor omezit pohyblivost živočicha do té míry, že snáze upadne v kořist predátorovi.

Vyvineme účinnější léky?

Nová zobrazovací metoda, bez které by objev nevznikl, dává tušit, že obdobných objevů bude v budoucnu více. Možná se tak dozvíme víc o evolučních kořenech nemocí, včetně těch nádorových.

"Tento objev nám může pomoci pochopit, proč některé nemoci přežívají evoluci. Pokud to dokážeme, bude možné vyvinout nové a účinnější způsoby jejich léčby," řekl k objevu profesor antropologie Israel Hershkovitz z Telavivské univerzity.

Scientific Reports