Revoluce na mořích. Vrací se velké nákladní plachetnice

22. 2. 2023 – 23:23 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:

Revoluce na mořích. Vrací se velké nákladní plachetnice
Projekt nákladní plachetnice Oceanbird. | zdroj: Profimedia

Velké nákladní lodě budou využívat energii, která je čistá a navíc zadarmo. Je jí energie větru. Návrat do minulosti však nečekejte. Konstrukce těchto plachetnic budou futuristické.

Po oceánech a mořích se v současnosti plaví desítky tisíc velkých nákladních a kontejnerových lodí. Jejich počet roste.

Odvrácenou stránkou zvyšujícího se globálního hladu po námořní přepravě surovin a zboží jsou však kvanta skleníkových plynů.

Početná světová flotila nákladních lodí vytváří kolem tří procent skleníkových emisí, které přispívají k oteplování planety. Její provoz se navíc při vysoké ceně fosilních paliv prodražuje. Některé z přepravních společností se proto poohlížejí po způsobu, jak emise a také cenu přepravy snižovat.

Cestou k tomu mohou být plachty a energie dodaná větrem, píše magazín The Conversation.

Plachetnice, jak je neznáte

Na rozdíl od jiných alternativ, jakými jsou třeba elektromotory či jaderné reaktory, plachty mají ohromnou výhodu: mohou být do zabudovány do mnoha existujících plavidel.

Konstruktéři přirozeně nespoléhají na to, že nákladní lodě budou poháněny výhradně větrem. Jejich základním pohonem bude dál spalovací motor. Vítr nicméně může významně snížit spotřebu paliva i emise.

První z těchto plavidel už vyplulo na moře.

Japonská společnost MOL od října 2022 provozuje loď Shofu Maru s větrnou podporou a chystá se spustit na vodu další. Americký potravinářský gigant Cargill chce na své lodě instalovat plachty WindWings.

Švédská lodní společnost Wallenius plánuje plachetnici Oceanbird, která má snížit emise až o 90 procent. A francouzský startup Zephyr & Borée postavil loď Canopée, která má už letos přepravovat části rakety Ariane 6 Evropské vesmírné agentury ESA.

„Výzkum potvrdil, že větrný pohon je perspektivní. Ušetří fosilní paliva, sníží emise, a pomůže nám získat čas na vývoj alternativních paliv, která bude většina lodí v budoucnu potřebovat,“ píše v magazínu The Conversation výzkumník Christiaan De Beukelaer z Melbournské univerzity.

De Beukelaer upozorňuje, že vítr může poskytnout od deseti do devadesáti procent energie, kterou loď potřebuje k plavbě. Jeho ale využití neznamená návrat do minulosti.

„I když velké plachetní nákladní lodě z moří zmizely, inženýrství, věda o materiálech, jachtařské závody a letecký design přinesly významné inovace, které se teď pro nákladní lodě dají využít,“ píše De Beukelaer.

Moderní nákladní plachetnice se objedou bez ráhen a lanoví. Plachty jsou teleskopické z kombinace kovu a kompozitních materiálů. Jejich výšku a nasměrování řídí počítač.

Australský expert se neobává, že plachetnice a jejich „křižování“ oceánů způsobí v dopravě chaos. Oceánské větrné proudy jsou poměrně stabilní, od 19. století se navíc zásadně zlepšila předpověď počasí. Najít vhodnou trasu s využitím větru je tak o mnohem snazší než ve věku čistokrevných plachetnic.

„Vítr sice není tak předvídatelný jako stálý přísun těžkého topného oleje, ale technologický pokrok zbavil plavbu pomocí větru mnoha dávných nejistot,“ píše De Beukelaer a zdůrazňuje: „Vítr je zdarma a není ovlivněn kolísajícími cenami ropy.“

Expert připouští, že ne všechny nákladní lodě bude snadné pro pohon větrem upravit. Zejména kontejnerová plavidla v tomto ohledu představují těžký úkol.

„Mezi společnostmi Veer Voyage a Windcoop už byl odstartován závod o stavbu první kontejnerové lodi částečně poháněné větrem. Možná tedy takové lodě přece jen mohou používat i plachty,“ upozorňuje De Beukelaer.

Plachty na druhý pokus

Nápad na využití plachet u moderních nákladních plavidel není úplně nový. Objevil se už během ropné krize na konci sedmdesátých let minulého století. Po jejím zažehnání ovšem tehdejší vize putovaly do šuplíků.

Christiaan De Beukelaer teď předpokládá, že lodě se už za tři desetiletí objedou bez fosilních paliv.

Zdroje:

Nejnovější články