Teleskop Jamese Webba objevil nejstarší galaxii ve známém vesmíru

20. 7. 2022 – 19:33 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Teleskop Jamese Webba objevil nejstarší galaxii ve známém vesmíru
Teleskop Jamese Webba ve vesmíru. | zdroj: Profimedia

Tak starou a vzdálenou galaxii dosud nikdo nespatřil. Nově objevená červená tečka zářila ve vesmíru už 300 milionů let po jeho zrodu.

(Zpráva rozšířena, 21. 7. 2021 – 11:03)

První analýza dat z vesmírného teleskopu Jamese Webba odhalila galaxii z doby pouhých 300 milionů let po Velkém třesku, při kterém se před 13,8 miliardy let zrodil vesmír. Galaxie, která je od nás vzdálena 33 miliard světelných let, dostala jméno GLASS-z13, informuje web New Scientist.

Je to nejstarší galaxie, jakou kdy lidstvo spatřilo. Dosud jí byla galaxie GN-Z11, kterou astrovědci objevili pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu a která pochází z doby 400 milionů let po Velkém třesku.

Vedle nově odhaleného seskupení hvězd GLASS-z13 objevili astrovědci z Harvardského a Smithsonova centra astrofyziky v Massachusetts druhou galaxii nazvanou GLASS-z11, která je téměř stejně stará jako GLASS-z13. Obě zachytila infračervená kamera teleskopu NIRCam.

Galaxie je skupina hvězd, mezihvězdné hmoty, kosmického prachu a temné hmoty. Drží ji pohromadě gravitační síly a její jednotlivé díly, které obíhají kolem společného středu. V něm se obvykle nachází černá díra.

Vzdálené a malé

„Našli jsme dva velmi přesvědčivé kandidáty na extrémně vzdálené galaxie,“ cituje New Scientist astrofyzika Rohana Naidu, který se na analýze dat z teleskopu Jamese Webba podílel.

Každá z galaxií má hmotnost, která se rovná hmotnosti jedné miliardy Sluncí.

Galaxie jsou ve srovnání s Mléčnou dráhou poměrně malé. Galaxie, která hostí naši sluneční soustavu, má průměr 100 000 světelných let, zatímco GLASS-z13 pouze 1600 světelných let a GLASS z-11 2300 světelných let.

Od teleskopu, který zkonstruovala americká vesmírná agentura NASA ve spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou ESA a Kanadskou vesmírnou agenturou CSA, se očekávalo, že pohlédne do těch nejvzdálenějších končin vesmíru. Tato očekávání se začínají naplňovat.

Čím vzdálenější objekty od nás jsou, tím déle trvá, než k nám jejich světlo dorazí. Pohled do vzdáleného vesmíru nám proto umožňuje nahlédnout nejen do hloubky prostoru, ale také času.

Astrofyzik James O'Donoghue upozorňuje, že když GLASS-z13 vyzařovalo světlo, které vidíme dnes, bylo od našeho prostoru vesmíru vzdáleno tři miliardy světelných let. Tato vzdálenost se zvětšila na více než 33 miliard světelných let!

Vesmír se od Velkého třesku rozpíná – nejen v krajích bodech, ale v celém prostoru. Proto existuje mnoho galaxií, ze kterých k nám světlo ještě nedoletělo a ani nedoletí. Tyto galaxie se nacházejí za hranicí pozorovatelného (známého) vesmíru, který má průměr 93 miliard světelných let.

Zachytí i stopu čmeláka

Pomocí teleskopu budou astronomové také schopni zkoumat atmosféry planet, které obíhají kolem vzdálených hvězd, a hledat chemické stopy naznačující přítomnost života. Je to mimořádně přesné a citlivé zařízení. Jeho konstruktéři tvrdí, že je schopné zaznamenat tepelnou stopu čmeláka na vzdálenost statisíců kilometrů.

1348746-esa_1024px-jwst-hst-primary-mirrors-original Sběrné zrcadlo Webbova teleskopu složené z 18 šestiúhelníkových segmentů z pozlaceného berylia s celkovou plochou 25 m². Celková plocha zrcadla je 6,5krát větší než u Hubbleova teleskopu. | zdroj: kredit-ESA

Teleskop Jamese Webba už provedl řadu pozorování – kromě objevu zmíněných galaxií, určil spektrum světla z exoplanety WASP- 96b, fotografoval mlhovinu Carina, soustavu galaxií Stephanův kvartet, Jižní prstencovou mlhovinu i Jupiter a jeho měsíce Europu, Thebe a Metis.

Stáří zaznamenaných galaxií GLASS-z11 a GLASS-z13 teď musí ještě upřesnit podrobnější analýza založena na větší skupině dat. Tým proto požádá o přístup k dalším měřením.

„Astronomické rekordy se hroutí a další se otřásají,“ napsal na twitteru šéf výzkumu NASA Thomas Zurbuchen a upozornil. „Ano, většinou jásám, až když vědecké výsledky projdou recenzním řízením. Ale tohle vypadá fakt slibně.“