Úchvatná evoluce: Mikroby se vyvíjejí, aby dokázaly požírat plasty

28. 12. 2021 – 16:02 | Příroda | Pavel Jégl | Diskuze:

Úchvatná evoluce: Mikroby se vyvíjejí, aby dokázaly požírat plasty
Bakterie Ideonella sakaiensis, která svými enzymy dokáže rozkládat některé druhy plastů. | zdroj: Profimedia

Evoluce je matkou pokroku. Pomohou nám s likvidací plastového odpadu nenápadné mikroorganismy?

Žijeme v době plastové. Zemi jsme zaneřádili plastovým odpadem.

Je téměř všude, jen zlomek z něj se přitom recykluje, většina končí na skládkách, v přírodě, řekách, mořích, oceánech. Tam může přetrvávat desítky, stovky, ale i tisíce let.

Mikroorganismy se s tím patrně nechtějí smířit a vyvíjejí se, aby plasty dokázaly rozkládat, jinými slovy – živit se jimi.

Výzkumníci v minulých letech objevili několik druhů mikrobů, jež svými enzymy (aktivními bílkovinami) dokážou rozložit určité typy plastů. Poprvé se tato schopnost prokázala u bakterie Ideonella sakaiensis. A jsou jí obdařeny také některé mořské organismy a houby, které infikují suchozemské rostliny.

Tyto bakterie i samotné jejich enzymy bychom mohli využít k likvidaci plastů, které vyhazujeme.

Mikrobi a evoluce nespí

Experti z Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu zkoumali, nakolik jsou takové mikroorganismy v přírodě rozšířené. Analyzovali vzorky s jejich DNA, sesbírané na stovkách mořských i suchozemských místech po celém světě. Pátrali v nich po enzymech schopných likvidovat běžné typy plastů.

Jejich studie, publikovaná v odborném žurnálu Microbial Biology, byla první, která se v tak velkém rozsahu zabývala touto schopností mikrobů. Odhalila na 30 tisíc enzymů, které dokážou degradovat některý z deseti typů běžných plastů. Vysokou koncentraci takových enzymů v mikroorganismech vědci zaznamenali třeba ve znečištěných oblastech Středozemního moře.

Z toho se dá usuzovat, že znečištění pohání evoluci mikroskopických organismů. Evoluce zkrátka nespí a mikroby nečekají se „založenýma rukama“, až s plastovým odpadem něco uděláme. Rozvíjejí své schopnosti, aby byly schopny plasty likvidovat sami.

Inspirace přírodou

Máme na ně spoléhat? Spíš bychom mikroby měli brát jako inspiraci pro vývoj technologií, které s likvidací plastů pomohou. Právě na to vědci upozorňují.

„Výsledky našeho výzkumu ukazují, že plastové znečištění má měřitelný účinek na mikroorganismy… Přestože rozmanitost mikrobiálních společenstev je stále neprozkoumaná, degradace plastů mikroorganismy má velký potenciál pro revoluční změnu v nakládání s globálním plastovým odpadem,“ píše se ve studii.

Microbial Biology