Umělá inteligence Facebooku uvidí, uslyší a zapamatuje si vše, co uděláte

25. 10. 2021 – 20:02 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:

Umělá inteligence Facebooku uvidí, uslyší a zapamatuje si vše, co uděláte
Z futuristických brýlí se mohou stát stroje na sledování. | zdroj: Profimedia

S futuristickými brýlemi internetového giganta se můžete stát dokonalým strojem na sledování.

Umělá inteligence, která pomocí strojového učení zaznamenává a zpracovává uživatelovy „vzpomínky“, je budoucností sociálních sítí a marketingu. Výzkumný tým společnosti Facebook představil nový projekt z této oblasti. Jeho nástrojem jsou chytré brýle, vyvíjené ve spolupráci s firmou Ray-Ban.

Pomocí kamery zabudované v chytrých brýlích zaznamenává a analyzuje umělá inteligence životy lidí. Algoritmy zpracují vše, co uživatelé vidí, dělají a slyší. To může znít leckomu děsivě, ale ve své podstatně takto sociální sítě fungují od svého počátku.

Zmíněná inovace to však dokáže dělat účinněji a ve větším rozsahu. Nová umělá inteligence vás bude sledovat téměř na každém kroku.

Bez tlačítka ‚Like‘

Strojová učení, která zaznamenávají aktivity uživatelů, se zaměřují na to, jaké příspěvky na síti člověk lajkuje, komentuje, nebo u kterých se jen zastavil, případně si je přečetl. Výsledkem měření takové aktivity je doporučování dalších podobných příspěvků– a také povědomí, jaké jsou zájmy člověka, což pak pomůže při cílení reklamy.

Nová vize výzkumníků Facebooku chce přístup obvyklý při pohledu na monitor počítače uplatnit při pohledu přes skla brýlí. Dnes se program může spolehnout na propojení s rozhraním Facebooku – když například uživatel klikne u fotky motorky na tlačítko „Like“, program ví, o co má zájem, protože zmíněné tlačítko je součástí ovládání Facebooku v prohlížeči.

Budoucí strojové učení bude sofistikovanější, dokáže pochopit, že se uživateli líbí motorky třeba z toho, jak dlouze a upřeně se na ně dívá při chůzi po chodníku. Bez tlačítka „Like“ si umělá inteligence vystačí se svou schopností rozeznávat předměty a lidské reakce na ně. To vše bude ukládat do své paměti.

Facebook svůj projekt vysvětluje tím, že algoritmy s touto schopností lidem pomůžou při běžné denní činnosti. Když třeba nevíte kam jste založili své klíče, zeptáte se brýlí – a ty, pokud byly svědkem této činnosti, sdělí vám polohu klíčů.

Je ale nasnadě, že získaná data budou atraktivní pro cílení reklamy, a tak přinesou nový průnik veřejného světa do soukromého života.

‚Roboti to také potřebují‘

První krok k této umělé inteligenci už výzkumný tým udělal.

Nový projektEgo4D, o kterém píše magazín Verge, spoléhá na data „egocentrického“ videa od uživatele, tedy videa z pohledu uživatele, a na sérii algoritmů, které video analyzují.

Pro svůj prototyp využil tým vědců Facebooku 3205 hodin videa různého zaměření (od stavebních prací po pečení). Výzkumníkům je pomohly získat týmy z různých univerzit po celém světě. Autoři zdůrazňují, že ve videích byly zamazány obličeje a odstraněny další možnosti, jak identifikovat jednotlivce.

Tento pilotní pokus je dosud největší svého druhu – také jiné týmy se v minulosti snažily o podobnou rychlou analýzu videa, ale trénovaly své algoritmy nejvýš na 100 hodinách.

Právě proto si od Ego4D slibují výrazné zlepšení dat i výzkumníci mimo Facebook. Na podobných balících dat by se mohly budoucí umělé inteligence vycvičit. Množství dat určuje výslednou přesnost strojového učení.

„Máme šanci urychlit práci v této oblasti způsobem, který posune náš obor od schopnosti pomalu analyzovat hromady fotografií a videí pořízených člověkem k rychlé, plynulé a průběžné vizuální analýze videí z pohledu člověka. Je to systém, který potřebují systémy rozšířené reality i roboti,“ řekla Verge, výzkumnice Facebooku Kristen Graumanová.

Její výrok navozuje otázku: Máme se stát roboty?

Stroje na sledování

Díky své finanční síle má Facebook šanci posunout výzkum strojových učení kupředu. Je ale nasnadě, že s inovovanými technologiemi se schyluje k nové debatě o ochraně soukromí.

Facebook ve vyjádření pro Verge sdělil, že technologie může být omezena dohledem a sluchem na bezprostřední okolí uživatele.

Už nyní jsou však vyslovovány obavy, že chytré brýle Facebooku umožňují uživatelům skrytě nahrávat ty, kteří si to nepřejí. Tyto obavy se zvýší, pokud budoucí verze hardwaru umožní záběry analyzovat a zapisovat. Jejich nositelé se mohou stát chodícími stroji na sledování.

Zdroje:

Nejnovější články