Vědci chtějí poznat lidi geneticky odolné vůči covidu, mohou je dovést k účinným lékům

20. 10. 2021 – 13:50 | Člověk | Nedd | Diskuze:

zdroj: Profimedia

Klíčem k tomu, abychom zvládli covid, mohou být „užitečné genetické odchylky“ u některých jedinců.

Lidé jsou z 99,9 procenta geneticky shodní, jen 0,1 procenta genů z nich dělá individualitu. A tento malý zlomek genetické výbavy určuje třeba to, jak vypadáme, anebo nakolik jsme odolní proti chorobám – například proti covidu.

Některé drobné odchylky v genetickém kódu mohou být pro jednotlivce neuvěřitelně užitečné – a koneckonců mohou prospět i celé společnosti, upozorňuje tým genetiků v pozoruhodném článku zveřejněném v časopise Nature Immunology.

Vědci v něm píší, že geny mohou poskytnout to, co pořád hledáme – vysoce účinnou léčbu covidu.

„Čím víc víme o některých užitečných genetických rozdílech (a lidech, kteří je mají), tím lépe, protože nám to pomůže vyvíjet léky, které tyto rozdíly mohou využít,“ vysvětlují vědci vedení imunologem Evangelosem Andreakosem z Aténské akademie věd.

Mohou dorazit zvlčilé kmeny

„Útok SARS-CoV-2 na naivní (neimunní) populaci v globálním měřítku poskytl ukázku pozoruhodných rozdílů mezi jednotlivci v průběhu infekce, od bezpříznakových infekcí až po život ohrožující onemocnění… Naše chápání nemoci poprvé popsané v prosinci 2019, pokročilo, ale stále víme málo o genetickém a imunologickém základu vrozené rezistence vůči koronaviru,“ pokračuje článek.

Vědci poukazují na to, že někdy mohou být infikovány celé domácnosti a s výjimkou jednoho člena u všech propukne těžký covid.

Poznatky o vrozené odolnosti vůči covidu jsou zatím chatrné. Loni vědci například zjistili, že krevní skupina „O“ vykazuje zvýšenou odolnost vůči závažné infekci. K určitým poznatkům pak dospěl výzkumníci ve studii zaměřené na proteiny – ACE2 nebo TMEM41B, u nichž koronavirus vyžaduje buď vstup, nebo replikaci v buňce.

„Covid-19 s námi patrně zůstane ještě dlouho a identifikace lidí, kteří jsou geneticky vybaveni k tomu, aby vir odrazili, by pro nás ostatní mohlo být ohromným přínosem – zvlášť tehdy, když se objeví nové a vysoce nakažlivé kmeny,“ píší vědci.

V článku vyzývají genetici k většímu úsilí, které pomůže odhalit a popsat užitečné genetické rozdíly v populaci.

Hledají odolné dobrovolníky

„Vypracovali jsme strategii pro identifikaci, nábor a genetickou analýzu jedinců, kteří jsou přirozeně odolní vůči infekci virem SARS-CoV-2 Nejprve se zaměřujeme bezpříznakové jedince, kteří jsou v domácnosti s lidmi se symptomatickým onemocněním. Poté budeme zkoumat lidi s bezpříznakovým průběhem, kteří se pohybovali v infekčním prostředí bez ochranného vybavení,“ píše se v článku.

Do studie zatím vědci přijali na 400 dobrovolníků, kteří splňují kritéria pro zařazení do rezistentní skupiny. V článku vyzývají zájemce, kteří prokázali odolnost vůči infekci, aby se jim přihlásili do studie – tady.

„Vaše geny by mohly být klíčem k léčbě covidu-19. S účinnými vakcíny a léky může náš život vypadat normálněji,“ upozorňují vědci v časopise Nature Immunology.

Nature Immunology