Víme, kde vězí temná energie, která rozpíná vesmír, tvrdí vědci

15. 9. 2020 – 9:40 | Vesmír | Ladislav Loukota | Diskuze:

Víme, kde vězí temná energie, která rozpíná vesmír, tvrdí vědci
Temná energie sídlí v objektu GEODE. Je to bratranec černé díry. | zdroj: Profimedia

Nikdo ji dosud nezpozoroval. Přesto temná energie hýbe s vesmírem.

Vesmír se rozpíná – a čím dál rychleji. Astronomové předpokládají, že je za tím hybatel, kterému říkají temná energie. Tuto záhadnou energii, která existuje už devět miliard let a tvoří 72 procent vesmíru, však dosud nikdo nezpozoroval.

A jak vědci dospěli k její existenci? Kdyby ve vesmíru působila jen klasická hmota, tedy soustavy atomů, nemohl by se nikdy rozpínat takovou rychlostí – kolem sedmdesáti kilometrů za sekundu na jeden megaparsek. (Parsek je vzdálenost, kterou bychom urazili rychlostí světla za 3 roky a 3 měsíce).

Bydlí v nicotě

Tým astrofyziků Kevina Crokera z Havajské univerzity nyní předkládá hypotézu, podle které není temná energie rozložena ve vesmíru rovnoměrně, ale tvoří ji GEODE objekty neboli Běžné objekty z temné energie (Generic Objects of Dark Energy). GEODE podle nich bydlí v mezigalaktickém prázdnotě.

Tento typ objektu poprvé popsal v roce 1966 Rus Erast Gliner. Postavil ho jako alternativu k černé díře, do které se na konci svého života hroutí hvězdy.

GEODE si můžeme představit jako bratrance gravitační černé díry – namísto extrémně stlačené běžné hmoty je však v jejich nitru temná energie. Jak přesně takové objekty vznikly, studie neřeší – astrofyzici se zaměřili na matematický důkaz dvou jiných hypotetických vlastností GEODE objektů – jejich měnící se hmotnost a vzájemné působení při vysoké rychlosti.

GEODE podle jejich propočtů získávají hmotnost z rozpínání vesmíru.  Jejich vnější okraje se přitom otáčejí rychlostí blízkou rychlosti světla, navzájem se odpuzují, a tím expanzi pohánějí. Temná energie tak s časem narůstá, zatímco gravitační klesá.

Jenom teorie. Ale pozoruhodná!

Je to zatím jen teorie. Vědci ji mají pouze v matematických rovnicích a modelech. Věří však, že ji potvrdí budoucí pozorování gravitačních vln.

Teorie je každopádně zajímavá v tom, že zapadá do poznatků, které vědci o vesmíru získali už dřív. Pouze je doplňuje.

Doufejme, že experimenty teorii astronomů z Havaje potvrdí. Jinak budeme zavaleni nejenom narůstající nejistotou o povaze vesmíru, ale i stále větším množstvím teoretických prací.

Studii zveřejnil The Astrophysical Journal.

profimedia-0486222951 Umělcova představa astronomů debatujících o temné energii. | zdroj: Profimedia