Od vinylů po knížky. Proč máme slabost pro sbírání věcí?
5. 9. 2025 – 18:00 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:
Sběratelství je charakteristickým rysem člověka. Knížky, vinylové desky, videohry, mince nebo poštovní známky – sběratelství nám dává pocit kontroly v době nejistoty. Zjistila to nová studie vědců z Arizonské univerzity.
„Po vypuknutí pandemie covid-19 jsme zaznamenali výrazný nárůst podpory crowdfundingu pro sběratelské předměty,“ uvedl jeden z hlavních autorů práce Martin Reimann. „Byl to reálný příklad toho, jak se lidé obracejí ke sběratelství jako ke způsobu, jak znovu získat smysl pro řád.“
Vědci zkoumali crowdfundingové projekty a jejich marketing, přičemž dobrovolníky nechali vyplnit psychologické dotazníky.
Touha po zkompletování sbírky byla nejsilnější u jedinců s vysokým skóre v touze po kontrole. Tato skupina vyjadřovala ochotu utratit za svůj zájem více peněz a času, aby sbírku dokončila.
Dvousečná zbraň pro marketing
Nutkání dokončit celou sbírku bylo patrné i ve virtuálním světě. Vědci nechali účastníky kompletovat sady postav ve hře. Jejich motivace pokračovat rostla, když byla postava téměř kompletní a struktura sbírky jasná.
„Struktura je tím, co dělá sběratelství tak silným,“ řekl Reimann. „Když lidé sbírají – ať už jsou to vinylové desky, mince nebo Tolkienovy romány – vyjadřují ucelený, holistický celek. Je to hluboce uspokojující.“
Podle studie mohou firmy svým marketingem uspět, když budou produkty nabízet v rámci sběratelských sad. Platí to o fyzických i digitálních produktech – například avatarech nebo předmětech ve hrách. Sběratele však může frustrovat neustálé rozšiřování již uzavřených kolekcí.