Smrt si pro dinosaury přišla zpoza Jupiteru, tvrdí vědci

19. 8. 2024 – 13:51 | Příroda | Radek Chlup | Diskuze:

Smrt si pro dinosaury přišla zpoza Jupiteru, tvrdí vědci
Na Zemi se řítí asteroid Chicxulub. Bezradní dinosauři zůstávají na povrchu, prozíraví savci zalézají do děr. | zdroj: Profimedia

A rozhodně ji nepřinesla kometa.

Vražené těleso, které před více než 60 miliony let vyhubil dinosaury, přiletělo zpoza Jupiteru a nebyla to kometa, ale uhlíkatý asteroid. Nová studie publikovaná v odborném časopise Science může vyřešit záhadu původy vody na naší planetě.

Země zažila před 66 miliony let jedno z nejhorších masových vymírání, když dopadl do dnešní oblasti mexického poloostrova Yutacán asteroid Chicxulub. Dosud nebylo jasné, odkud se 10 až 15 kilometrů velké těleso vzalo, což vysvětluje nová studie.

Vědci podle serveru The Indian Express analyzovali izotopy kovového chemického prvku ruthenia usazené ve vrstvě jílu po dopadu asteroidu. Jedná se o izotopy vzácné na Zemi, avšak běžné u asteroidů a mohou toho o nich mnoho prozradit.

Expertní tým došel k závěru, že šlo o uhlíkatý asteroid typu C, jenž přiletěl zpoza Jupiteru. Tím vyloučil možnost, že se jednalo o křemičitanový asteroid typu S – nebo dokonce kometu, jak tvrdila jedna studie z roku 2021.

Zda asteroid přiletěl přímo zpoza Jupiteru analýza nedokázala určit. „Nemůžeme si být jisti tím, kde se asteroid těsně před dopadem nacházel,“ připustil Mario Fischer-Gödde, hlavní autor práce a geochemik z univerzity v Kolíně nad Rýnem.

Tajemství vody

Mohl se podle něj vyskytovat v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Odtud pochází většina meteoritů. Vědci ale tvrdí, že vznikl někde jinde ve vnější sluneční soustavě. „Střela pocházející z okraje Sluneční soustavy zpečetila osud dinosaurů,“ uvedl Fischer-Gödde.

Chicxulub koncem křídy spustil poslední masové vymírání. Původně se spekulovalo, že k němu přispěla i masivní vulkanická činnost. To však vědci po letech nejistoty vyvrátili s tím, že sopky na to neměly takový vliv, a tak za apokalypsu mohl pouze asteroid.

Planetky typu C patří mezi nejstarší objekty Sluneční soustavy a pocházejí z jejích okrajů. Složením se od asteroidů typu S pocházejících z vnitřní Sluneční soustavy odlišují. Planetky z první kategorie naráží do Země jen vzácně.

I přesto se vědci domnívají, že právě asteroidy typu C přinesly na Zemi vodu. Právě záhadu původu vody může tato práce objasnit. Zjištění nám navíc může pomoci pochopit historii nebeských těles a vymezit povahu asteroidů dopadajících na Zemi.

The Indian Express