Společnosti inzercí nevědomě financují dezinformace, zjistila studie
21. 6. 2024 – 10:20 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:
Nástup umělé inteligence tento problém ještě prohloubí.
Společnosti a digitální platformy neúmyslně financují dezinformace a spotřebitelé si toho všímají, zjistila studie amerických vědců publikovaná v časopise Nature. Problém v tomto ohledu může představovat nástup umělé inteligence (AI).
Na dezinformačních webech se často objevují reklamy známých seriózních firem a organizací, což znamená, že lživý obsah přímo financují. Vědci se podle serveru Futurity snažili zjistit, proč se tak děje.
Dezinformace jsou nebezpečné pro řešení klimatických změn nebo veřejné zdraví. Jejich šíření je sice dlouhodobý problém, světové vlády a experti se však obávají zhoršení situace s rychlým vývojem pokročilých AI produktů.
„Online dezinformace mohou mít významné důsledky včetně rozsévání politických neshod a zhoršování klimatické krize,“ upozornila Ananya Senová, odborná asistentka informačních systémů a ekonomie na americké Heinz College.
Studie zjistila, že řada společností v různých odvětvích má všudypřítomné reklamy na dezinformačních webech. Umocňují to digitální reklamní platformy používající k distribuci reklamy na webu algoritmy.
Činí tak nevědomě
Jinými slovy, dezinformační weby jsou podporovány příjmy z reklamy různých společností využívajících digitální reklamní platformy. Firmy inzerující na dezinformačních webech následně ztrácí své zákazníky, upozornili vědci.
Nejvíce je to patrné u žen a spotřebitelů, kteří se politicky přiklánějí k levici. Vědci zaznamenali i petice vyzývající tyto společnosti k ukončení inzercí na „závadných“ serverech. Nakonec to vede k poklesu poptávky po jejich produktech nebo službách.
Studie rovněž zjistila, že společnosti inzerují na dezinformačních webech neúmyslně a jejich vedení o tom většinou nemá přehled. Lídři těchto firem sami podceňují riziko, že budou inzerovat na těchto serverech, napsal dále Futurity.
Podle expertů je na místě zlepšení transparentnosti pro inzerenty ohledně toho, kdo se jejich reklamy zobrazují a usnadnění identifikace společností inzerujících na dezinformačních webech pro spotřebitele samotnými reklamními platformami.