Zvednou telefon a mlčí. Generace Z mění způsob telefonování
27. 7. 2025 – 12:00 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:
Když někomu voláte, očekáváte, že se ve sluchátku ozve „haló“ nebo „prosím“. Pokud jste však přijali hovor příslušníka generace Z, pravděpodobně neuslyšíte nic než funění a matoucí ticho. Zoomeři mají jiný pohled na etiketu a vyrůstají v době, kdy je prakticky na denním pořádku být pronásledován podvodníky a roboty.
Nedávno to probírali uživatelé na sociální síti X (dříve Twitter). Jeden napsal, že si všiml, že když volá někomu z generace Z, tak v mnoha případech čeká, až promluví první, místo co by řekl „haló“ nebo „prosím“. Tweet se stal neuvěřitelně virálním a odstartoval širší debatu o změně návyků při telefonování.
Tohle chování má své důvody. Tím prvním a hlavním je obrovské množství spamových hovorů. Většinou se jedná o telemarketing, robotické hovory nebo podvodníky, jejichž cílem je z lidí vylákat nějaké ty peníze. Počkat, až promluví protistrana, je bezpečnostní strategií, zejména v době, kdy se může stát, že si někdo váš hlas nahraje a poté ho zfalšuje, třeba i pomocí umělé inteligence (AI), která takové hrozby činí ještě horšími.
Změna v etiketě
Marijus Briedis, technický ředitel společnosti NordVPN, vysvětlil, že je lepší zvolit neutrální, emocionálně prázdný tón. Snižuje se riziko, že někdo použije váš vlastní hlas proti vám. Doporučuje třeba říct: „kdo je to?“ Je však otázka, zda to není hrubší než hrobové ticho a dýchání do mobilu.
Hodně příslušníků generace Z však zastává názor, že není etické, aby promluvili jako první, když hovor přijali. Iniciativní by podle nich měl být ten, kdo číslo vytočil. Mnozí jedinci ze starších generací to ale považují za hluboce neslušný a neuctivý zlozvyk.