Forenzní věda se bude muset zabývat i vesmírnou kriminalitou

12. 3. 2024 – 18:34 | Nedd | Radek Chlup | Diskuze:

Forenzní věda se bude muset zabývat i vesmírnou kriminalitou
Lidé na Měsíci. Astronauti, nebo tchajkonauti? | zdroj: Profimedia

Chování „stříkající krve se v podmínkách mikrogravitace mění.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) chce dopravit lidskou posádku na Měsíc. Z něj se má přitom stát jakási předsunutá základna pro cestování na Mars. turistický ruch už se nedrží pouze „při zemi“.

Kolonizací jiných světů zavlečeme do vesmíru i své přirozené civilizační problémy, jako je kriminalita. Profesor forenzních věd Graham Williams a vědec Zack Kowalske se zajímají o vyšetřování trestných činů v kosmu.

K trestné činnosti nemusí docházet jen na Měsíci nebo Marsu, ale i na palubách vesmírných stanic či během turistických letů. V této souvislosti se rozepsali na webu The Conversation o zatím o nezpopularizované disciplíně – astroforenzních vědách.

Vesmír je pro forenzní vědce výzvou nejen kvůli drsným, k životu nepřátelským podmínkám. Největší záhadou je chování krve v podmínkách mikrogravitace například během spáchání vraždy, kterou by pak vyšetřoval forenzní tým.

Analýza krvavých skvrn, jež popisuje okolnosti jejich vzniku, je do určité míry závislá na účincích gravitace.Vědci chtěli popsat chování krve v kosmu během účinků mikrogravitace a ukázat, proti čemu budou v budoucnosti forenzní vyšetřovatelé stát.

Vědci účinky mikrogravitace navodili parabolickou dráhou letu speciálního letadla, v jehož výzkumné komoře během volného pádu ručně injekční stříkačkou vystřikovali syntetický analog krve na stránky bílého papíru.

Stránky následně experti vyfotografovali a podrobili je standardnímu forenznímu výzkumu. I když zní průběh studie jednoduše, tak nebyl. Odborníci museli najít oblast vhodnou k tomu nechat letadlo 20 sekund padat k zemi.

Přestože se průběh experimentu v letadle jen málo podobal skutečnému zločinu, forenzní vyšetřovatele nezajímá jeho podoba, ale interakce krve s povrchem. Skutečnou krev vědci nepoužili kvůli biologickým rizikům s ní spojeným.

Účinky mikrogravitace opravdu mění chování letících kapek krve i podobu skvrn, píšou odborníci ve studii publikované v časopise Forensic Science International: ReportsKrev na Zemi prostě jen letí dolů, dokud nenarazí na povrch.

V simulovaných kosmických podmínkách však pokračovala v přímém pohybu, dokud nenarazila na papír. Vědci akorát upozorňují, že měli v letadle omezené možnosti. Krev vystřikovali jen na vzdálenost 20 centimetrů.

Během tvorby skvrn běžně dochází ke zhroucení kapkyvytvoření malé vlny a konečného tvaru skvrny. podmínkách mikrogravitace, kde jsou dominantnímisilami povrchové napětí a koheze, byly tyto skvrny menších rozměrů.