Jak vám může být nuda prospěšná

11. 10. 2025 – 12:00 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:

Jak vám může být nuda prospěšná
Nuda může být prospěšnázdroj: Unsplash

Nuda není jen nepříjemný pocit prázdnoty či nezájmu. Podle nové studie jde o důležitý psychologický signál, který nás motivuje k hledání nových zážitků – ať už pozitivních, nebo negativních.

Výzkum vedla profesorka psychologie Heather Lenchová z Texas A&M University ve spolupráci s Shanem Benchem z Utah State University Eastern.

„Tato studie zpochybňuje představu, že lidé jsou vždy hnáni touhou po potěšení,“ vysvětluje Lench. „Když se nudíme, chceme změnu – i když ta změna není příjemná. Jde o potřebu zažít něco nového.“

Evoluční funkce nudy

Výsledky redefinují nudu jako funkční emoci s evoluční hodnotou. Nuda nás nutí vyhledávat nové zkušenosti, což může vést k růstu, vzrušení, kreativitě, ale i rizikovému chování.

Podle Lenchové nuda vytváří silnou motivaci. Někteří lidé ji dokážou využít k produktivním činnostem, jiní se naopak uchylují k návykovým nebo nebezpečným aktivitám, například k užívání drog či alkoholu.

Touha po změně je silnější než pohodlí

Studie zahrnovala sérii experimentů, ve kterých byli účastníci vystaveni neutrálním, pozitivním i negativním podnětům. Ti, kteří vykazovali vysokou míru nudy, častěji volili neznámé zážitky – dokonce i ty negativní.

Ve třetím experimentu vědci nudili účastníky pozitivním nebo negativním obsahem. Ukázalo se, že lidé znudění pozitivními podněty vyhledávali negativní zážitky a naopak.

„Jakmile prostředí zevšední, ať už je příjemné nebo nepříjemné, hledáme novost,“ říká Lench.

Inspirace i varování

Zjištění ukazují, že nuda je aktivní síla, která formuje naše chování. Pokud ji umíme využít, může být mocným nástrojem pro kreativitu, motivaci a změnu. Pokud jí podlehneme, může nás vést k impulzivním rozhodnutím nebo sebepoškozujícím vzorcům chování.

„Nuda může být silný nástroj,“ uzavírá Lench. „Když se ji naučíte snášet a reagovat na ni konstruktivně, nebudete tolik podléhat bezmyšlenkovitému scrollování na sociálních sítích a lépe se zaměříte na to, co je opravdu důležité.“

Zdroje:
Futurity, Emotion

Nejnovější články