Které sedadlo v autě je skutečně nejbezpečnější?
27. 9. 2025 – 12:33 | Technologie | Miroslav Krajča | Diskuze:
Každý řidič a cestující si občas položí otázku: kam se posadit, abych měl nejvyšší šanci přežít nehodu? Podle odborníků neplatí univerzální odpověď – ale jedna pozice v autě statisticky „vede“. V článku odhalíme, co říkají studie, experti i realita o bezpečnosti sedadel v automobilu.
Když nastoupíte do auta, pravděpodobně si často říkáte „dám si klasicky vzadu“ nebo „posadím dítě dozadu“, ale málokdo zvolí místo podle toho, které sedadlo je nejbezpečnější. Podle článku Popular Science existují výrazné signály, že jedna konkrétní pozice má statistickou výhodu – ale zároveň záleží na typu vozidla, při srážce a konfiguraci.
Co říkají experti: žádné univerzální řešení
Byron Bloch, odborník na automobilovou bezpečnost, uvádí, že nelze jednoduše říct „toto sedadlo je vždy nejbezpečnější“, protože vše závisí na vozidle, typu nárazu (čelní, boční, převrácení) i konstrukci. Ale statistiky ukazují, že pozice vzadu uprostřed má určitou statistickou výhodu. V jedné studii, analyzující úmrtí při haváriích v USA mezi lety 2000–2003, bylo zjištěno, že sedící v prostředním sedadle vzadu měli v průměru o 25 % vyšší šanci na přežití oproti jiným pozicím.
Další výzkum podporuje tento závěr: studie Mayrose a kol. ukazují, že střední sedadlo vzadu nabízí nejvyšší pravděpodobnost přežití v nehodě mezi všemi sedadly, už když vezmeme v úvahu různá rizika. To ale neznamená, že sedadlo řidiče je katastroficky nebezpečné – správný pás, airbagy a konstrukce vozu hrají obrovskou roli.
Proč má střední sedadlo vzadu výhodu
Hlavní důvod spočívá v vzdálenosti od možných kolizních bodů: uprostřed zadní řady jste nejdále od dveří, od bočních částí karoserie, od přímých dopadů ze stran. To poskytuje ochrannou „klidovou zónu“. Dále uprostřed sedadla není tak silně ovlivněn efekt bočního nárazu nebo deformace boční struktury vozu.
Navíc mnoho moderních vozů má boční airbagy (curtain airbags), které chrání pasažéry v řadách nad sebou – ale někdy se nedostávají k prostřednímu místu stejné úrovně ochrany jako k vedlejším sedadlům, pokud konstrukce není ideální.
Děti, airbagy a další nuance
Zvláštní opatrnost platí u dětí – je téměř dogma, že by neměly sedět vpředu. Důvodem je, že airbagy jsou navrženy pro dospělá těla a při jejich aktivaci může dojít ke zranění u menších cestujících. Studie ukazují, že děti ve věku do 3 let měly až o 43 % nižší riziko zranění, pokud seděly právě uprostřed vzadu než na bočních sedadlech. Americká pediatrická akademie doporučuje počkat až do 13 let, pokud chcete dát dítě do předního sedadla (pokud vůbec).
Další aspekt: konstrukce vozu. Bloch upozorňuje, že i když sedíte „správně“, pokud vůz obecně nemá kvalitní ochranné struktury, pevné střešní nosníky, boční výztuže či zesílenou konstrukci, výhoda místa se může smrštit.
Kde sedět v různých typech nárazu
-
Čelní náraz: zde často rozhoduje pevnost čelní konstrukce, airbagy, pás – ale pozice vzadu (včetně prostředního sedadla) je mimo přímý záběr deformace přední části.
-
Boční náraz: zde boční struktura vozu velmi ovlivňuje výsledek. Pokud sedíte na okraji sedadla, jste blízko bočního sloupku – více rizika.
-
Převrácení vozu: zde rozhoduje pevnost střechy a struktury vozu; sedadlo v zadní části někdy bývá méně vystaveno deformaci střechy, nicméně nejsou to pevná pravidla.
Ostatní faktory, které ovlivňují bezpečnost
-
Pás a správné upevnění: i nejbezpečnější sedadlo vás neochrání, pokud pás není zapnut nebo je nesprávně veden.
-
Kvalita vozu: vozy mají různé úrovně pasivní bezpečnosti – minimální standardy jejich výrobců nemusí odpovídat tomu, co by poskytlo maximum ochrany.
-
Airbagy a jejich konfigurace: airbagy u bočních oken, clony u dvou řad, hlavové airbagy – čím komplexnější systém, tím větší šance ochrany při různých scénářích.
-
Parametry konstrukce vozu: tuhost rámu, materiály karoserie, výztuhy, crumple zones (deformační zóny) – to vše ovlivňuje, jak se náraz „rozdělí“ kolem cestujících.
-
Správné používání sedadel pro děti: bez ohledu na to, které sedadlo je „nejbezpečnější“, dítě musí být v adekvátní autosedačce a správně upevněno.
Doporučení pro cestující
Pokud máte možnost volby, když přijde na bezpečnost:
• Zvolte prostřední sedadlo vzadu, pokud je vyhovující uchycení pásu a prostor.
• Ujistěte se, že používáte trojbodový pás, že je pevně utažen a správně veden.
• Děti mějte vždy v zadní řadě, nejlépe ve středu, pokud je to možné a sedadlo to umožňuje.
• Při výběru auta zvažujte hodnocení pasivní bezpečnosti, bočních airbagů, tuhost konstrukce a pevnost střechy.
Mylná očekávání a realita
Může se zdát, že prostřední sedadlo vzadu je „supermísto“, ale v praxi mnoho aut nemá optimální podmínky (např. pás, výstupky, středová konzole, nedostatek místa). Také v některých autech boční airbagy nemusí poskytovat stejnou ochranu prostřednímu cestujícímu jako těm po stranách.
Kromě toho – sedadlo je jen jeden z prvků ochrany. Pokud vůz postrádá základní bezpečnostní prvky (airbagy, výztuhy, pevnou konstrukci), úspora nebo výhoda sedadla je omezená.
Ve vědě o dopravní bezpečnosti neplatí jednoduché „všechno je dáno místem“ – ale analýzy a studie jasně ukazují, že prostřední sedadlo vzadu má statisticky výhodu, zejména proti bočním nárazům a v mnoha typických scénářích. Ale výhra tam není automatická: ochrana závisí na správném upevnění, kvalitě vozu, airbagech, konstrukci a typech kolizí. Pokud můžete, zvolte to místo, ale dbejte i na všechny ostatní faktory, které tvoří kompletní ochranu cestujících.