Spotify prohrává válku s AI. Umělci přicházejí o zisky a posluchači o autenticitu

27. 9. 2025 – 15:00 | Technologie | Radek Chlup | Diskuze:

Spotify prohrává válku s AI. Umělci přicházejí o zisky a posluchači o autenticitu
Spotify zaplavuje generický obsah AIzdroj: Pixabay

Umělá inteligence (AI) neslouží k záchraně světa před změnou klimatu nebo válkami. Internet zamořuje umělým obsahem. Sociální sítě zaplavují falešné fotky. Na Tinderu a dalších seznamovacích aplikacích už si prakticky píšou jen chatboti, zatímco lidé sedí doma sami a hledí do obrazovky, a autentickou hudbu vytlačují vygenerované „písně“, které interprety připravují o zisky.

Vzpomínáte si ještě na indie-rockovou kapelu The Velvet Sundown. Generická hudba, do očí bijící fotky „kapely“ – vyložený produkt AI – ale miliony poslechů na Spotify. Stala se z toho obrovská kauza. Umělá inteligence totiž vydělávala peníze na úkor skutečných umělců. To byl ale jen začátek podobných přešlapů.

O několik týdnů později začaly profily dávno zesnulých umělců zaplňovat nové písně. Generovala je umělá inteligence. S nimi neměly nic společného.

Spotify oznámilo, že hudba generovaná AI je dílem lidských podvodníků nebo obsahových farem a mate posluchače, vytváří chaos a narušuje byznys autentických interpretů, kteří se snaží vybudovat kariéru.

Zatím co roboti kazí uživatelský zážitek, zisky jdou podvodníkům místo umělcům. A to je pro streamovacího giganta existenční problém.

Nová opatření

Zavádí proto řadu opatření, na nichž spolupracuje s hudebními distributory. Třeba spamový filtr schopný odhalit podvodníky nebo obsahové farmy snažící se podvést systém licenčních poplatků služby.

„Pokud se tohle chování nekontroluje, může oslabit fond autorských honorářů a ovlivnit pozornost umělců hrajících podle pravidel,“ prohlásil ředitel marketingové politiky Spotify Sam Duboff na tiskové konferenci.

O den později však došlo k dalšímu skandálu. Deset let spící indie-rockový projekt Volcano Choir hudebníka Justina Vernona vydal nový singl. Nadšení fanoušků vystřídalo zděšení a zklamání. Pochybný zpěv i vizuální stránka - skladbu vygenerovala AI.

Spotify uvedlo, že problém vyřešilo. Přiznává však, že zavádění opatření může chvíli trvat. Hudba navíc prochází složitým dodavatelských řetězcem mezi vydavatelstvími a distributory. Pachatelé mohou k vkládání falešného obsahu využít mezery v systému.

Jinými slovy, Spotify se může očistit od falešného obsahu, technické překážky jsou však v tomto boji obrovské a posluchačům nezbyde nic než ostražitost.

Zdroje:
Futurism, Spotify

Nejnovější články