Automobilka Tesla uvolnila veškeré patenty
16. 6. 2014 – 12:00 | Technologie | Lukáš Grygar | Diskuze:
Jestli nějakou technologii opravdu milujeme, jsou to elektromobily od Tesla Motors. Ne, do redakce nám nepřipluli žádní kapříci, nebo vlastně spíš električtí úhoři – tahle láska je čistá jako energie z větrné elektrárny.
Ať už se zeptáte odborníků nebo samotných majitelů, je to navíc láska až podezřele všeobjímající. Dokonce i původně skeptičtí naftosauři z Top Gearu nakonec couvli a přidali se k zástupu lidí, které nadchnul luxusní Model S.
Naše redakční vášeň ale ve skutečnosti směřuje ke konkrétnímu člověku: Elonu Muskovi, který má automobilku v podstatě jako „vedlejšák“ paralelně s provozem technologické společnosti SpaceX. Zatímco SpaceX cílí na revoluci ve výrobě a provozu raketových nosičů (ve snaze mnohonásobně snížit náklady na kosmický program), Tesla už se svým silničním debutem, sporťákem Roadster, poslala na smetiště dějin tvrzení, že elektromobil musí vypadat jako plastová piksla a jeho dojezd vystačí sotva na cestu na farmářský trh.
Nevěříte? Zcela nejsrozumitelněji vysvětluje výhody Tesly kreslíř The Oatmeal. Zejména jeho graf štěsí, úměrného „vzdálenosti explozí od rozkroku“ snad nemůže být výmluvnější: zatímco klasický spalovací motor vám „vybuchuje“ přímo pod nohama, Teslu pohání elektřina, ideálně načerpaná ze solárních zdrojů – tedy z „výbuchů“, vzdálených 150 milionů kilometrů.
Když Elon Musk před pár dny vyrukoval se zprávou, že se rozhodl uvolnit veškeré teslácké patenty a dát je tak k dispozici i své přímé konkurenci, znělo to podobně, jako The Oatmeal – jako vtip. Jenže Musk (a ostatně i The Oatmeal) to myslí zcela vážně. Dle vlastních slov byl zklamán skutečností, že úspěch Tesly nevyburcoval velké automobilky k výraznější snaze popostrčit odvětví kupředu. Zprvu se dokonce bál, že jeho firmu díky nesrovnatelně širší průmyslové infrastruktuře zcela převálcují, ale opak byl pravdou.
S nástupem modelu S zválcovala Tesla jakoukoli elektrokonkurenci tím, že vymyslela nikoli nejlepší dostupný elektromobil, ale v podstatě jedno z nejlepších aut v dané kategorii, u kterého je revoluční pohon (v ceně výkonnějších variant dobíjení ve značkových superstanicích zdarma) bonusem navrch. V roce 2017 má automobilka přijít se slibovaným rodinným modelem, na jehož pořízení budou moci finančně dosáhnout i smrtelníci s běžnými příjmy. Do té doby by si ale Musk přál, aby se konkurence konečně probudila z letargie. A uvolnění patentů by mohlo být ideálním budíčkem.
Cynismus velí nevěřit boháčovi jeho lidumilství a je pravda, že i v tomhle případě jde o krok, který dává smysl jak z altruistického, tak z obchodní hlediska: pokud by nový, „lidový“ model neuspěl, nezůstaly by Tesle jenom oči pro pláč, ale především nevyužitá továrna na baterie. A tu by pak mohly ideálně vytížit zakázky od velkých automobilek.
Na každý pád jde o rozhodnutí, ze kterého budeme profitovat všichni. Ať už se přikláníme k optimistickým nebo skeptickým odhadům, ropa nám nevydrží věčně – a Elon Musk svým tahem jasně říká, že co můžeme udělat dnes, neměli bychom odkládat na zítřek.