Co se děje s lidským mozkem během Black Friday? Odpověď vědců je znepokojivá

29. 11. 2025 – 8:00 | Člověk | Radek Chlup |Diskuze:

Co se děje s lidským mozkem během Black Friday? Odpověď vědců je znepokojivá
Prodejci na Black Friday hrají chytrou hru s mozky zákazníkůzdroj: Unsplash

Každý listopad zaplaví internet i obchody lavina „skvělých nabídek“ a časově omezených slev, vrcholících během Black Friday. Z původně jednodenní akce se stal nejméně týdenní maraton pobláznění, během něhož nám prodejci dávají pocit, že si nesmíme nic nechat ujít. Jde o promyšlený psychologický tlak, využívající slabiny lidského mozku.

Tak hodnotí Black Friday nový článek odborníků na mozek a rozhodování. Prodejci podle nich využívají toho, že mozek se během časové tísně rozhoduje rychleji a povrchněji. Je to stejné, jako když nám po ruce přeběhne pavouk. Reagujeme okamžitě. A stejně je to při nákupu zboží, akorát to končí impulzivním klikáním na „zaplatit“.

Prodejci nátlak zvyšují i omezenou dostupností. Když na eshopu napíšou „posledních osm kusů na skladě“ nebo „dvanáct lidí má zboží právě v košíku“, zákazník dostane strach, že se na něj nedostane, aniž by to dávalo smysl. Když něco podle expertů vypadá nedostatkově, automaticky tomu připisujeme vyšší hodnotu. Produkt se v našich očích stává lepším, protože po něm sáhli ostatní.

Místo rozumu panika

Mozek tendenci vyhledávat jistotu. V situacích nejistoty ale upřednostňuje rychlou a neinformovanou volbu. V běžném životě se to může hodit, například když se rozhodneme okamžitě opustit budovu při požárním poplachu bez ohledu na to, zda nějaký vznikl. Na internetu to ale vede k iracionálním nákupům.

Sečteno a podtrženo, Black Friday není jen přehlídkou výhodných nabídek, ale také toho, jak obchodníci dokážou pracovat s lidským chováním a neurobiologií.

Zdroje:

Nejnovější články