Je čas změnit pohled na generaci Z, v utrácení je rozumnější než starší ročníky
25. 11. 2025 – 11:30 | Člověk | Radek Chlup |Diskuze:
Zapomeňte na zažité stereotypy, že mladí žijí od výplaty k výplatě a těch minimum peněz na vydolovaném účtu utratí za první věc, kterou uvidí někde na internetu. Nový průzkum provedený společností Talker Research mezi mladými Američany ukazuje pravý opak. Generace Z se podle něj chová překvapivě zodpovědně a své finance často bere vážnější než starší ročníky.
Průzkum provedený pro firmu Affirm zahrnoval dvě tisícovky mladých dospělých narozených mezi lety 1997 a 2012. Výsledky mluví jasně. Třetina z nich se sama označuje za „plánovače“, kteří si hlídají výdaje, tvoří rozpočty a o nákupech přemýšlejí dopředu. Pouhých 12 procent účastníků se identifikuje za „spontánní utráceče“.
Generace Z v číslech
O své finanční budoucnosti podle průzkumu přemýšlí téměř dvě třetiny generace Z a sedm z deseti účastníků tvrdí, že přistupuje k penězům realisticky. V praxi to znamená, že 45 procent z nich v uplynulém roce aktivně spořilo, více než třetina si sestavila vlastní rozpočet a stejný podíl si našel vedlejší formu výdělku (brigády, práce na volné noze).
Do hry vstupuje také skutečnost, že mnoho příslušníků generace Z stále žije s rodiči nebo jinými příbuznými, což jim dává vhodnější podmínky k šetření. Celkem 45 procent účastníků průzkumu stále žije s rodiči či jinými rodinnými příslušníky.
Úsporný režim se promítá do života některých z nich. Průzkum odhalil, že respondenti si odepírají restaurace a objednávky jídla, přičemž doma vaří téměř polovina z nich. Většina nechodí do fitka a preferuje domácí cvičení a 58 procent nakupuje oblečení z druhé ruky. Na dovolené většinou dodržují striktní finanční limity, případně hledají kompromis mezi zážitkem a rozumnými náklady.
Jenom pro upozornění, účastníci studie byli studenti vysokých škol nebo lidé čerstvě vstupující na trh práce, kteří mají kariéry (a vysoké finanční odměny) teprve před sebou.
Finančně sebevědomá generace
Generace Z nejvíce věří debatním kartám a vyhýbá se zadlužování. Na kontokorent nebo úvěry se příliš na rozdíl od starších ročníků nespoléhá. Někdy využívá odložené platby „kup teď, zaplať později“, nikoli však k bezhlavému utrácení, ale v rámci plánování.
Nastal čas změnit pohled na generaci Z, uvedla v prohlášení společnost Affirm, jejíž prezident pro produktovou oblast Vishal Kapoor uvedl, že mladí lidé nejsou nezodpovědní a ani bez zájmu o své finance. Naopak podle něj vědí, za co a proč utrácejí, preferují flexibilitu a transparentnost a vybírají si finanční produkty, které jim vkládají kontrolu do vlastních rukou.
Mladí lidé redefinují pojem finančního sebevědomí. Žijí chytře, vědomě a myslí na budoucnost, tvrdí dále Kapoor. Průzkum tak ukazuje úplně odlišný obrázek od mezi staršími generacemi zažité představy finančně nezodpovědných zoomerů.