Které sedadlo v letadle je opravdu nejbezpečnější? Vědci zveřejnili výsledek
13. 6. 2025 – 7:28 | Technologie | Miroslav Krajča | Diskuze:

I když je létání jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy, mnozí cestující přemýšlejí, kde je v letadle nejbezpečněji. Nové analýzy ukazují, že umístění sedadla může ve výjimečných situacích – jako např. při tvrdém přistání nebo nehodě – rozhodnout o životě.
Letecká bezpečnost v perspektivě
Létání je oficiálně jedním z nejbezpečnějších způsobů přepravy. Statistiky uvádějí, že riziko úmrtí při komerčním letu je přibližně 1 ze 13,7 milionu letů; smrtelné nehody jsou vzácné a v 94 % případů přežije naprostá většina cestujících.
Přesto otázka "Kde je v letadle nejbezpečněji?" nezmizela. Odborníci tvrdí, že i pohyby orbity nehody mohou ovlivnit šance na přežití, i když byste měli dbát na hlavní faktory – připoutání a disciplinovanou reakci na pokyny posádky.
Zadní část letadla jako bezpečný přístav
Informace získané na základě analýzy dat FAA a dalších zdrojů: lidé sedící v zadní třetině letadla mají nižší pravděpodobnost úmrtí než ti v přední části. Časopis Time zpracoval v roce 2015 údaje FAA, které potvrdily tuto tendenci.
Proč? V mnoha případech dopadu se kinetická energie soustředí vpředu – kabina se zlomí dopředu a zadní část zůstává relativně zachována. Simulace na Boeing 727 také ukázaly, že testovací figuríny v zadní části by přežily lehce, zatímco v přední části byly vystaveny mnohem vyšším nárazům. (WIRED)
Sedadla u křídel – pevnost a rychlý únik
Další bezpečné místo bývají sedačky kolem křídel. Proč?
-
Strukturální posílení – oblast křídel je robustní, protože v ní jsou ukotvena a přenáší značné zatížení ve vzduchu.
-
Blízkost nouzových východů – při evakuaci můžete být první, kdo opustí palubu.
Ovšem pozor: pod křídly se nacházejí nádržky s palivem, což může zvýšit riziko při požárech.
Jak to vypadá z hlediska sedadel u okna, uličky i doprostřed
-
Ulička – výhoda rychlého přístupu k východům, nevýhoda riziko úrazu hlavou v případě turbulencí, když kolem padají předměty.
-
Okna – nabízejí výhled situaci venku ("situational awareness"), ale při evakuaci mohou být zablokovaná.
-
Středové sedadlo – vyrovnaná ochrana, protože jste chráněni z obou stran, ale je méně pohodlné a hůře se z něj vystupuje.
Co ovlivňuje přežití více než sedadlo?
Odborníci zdůrazňují, že i nejlepší sedlo nebude mít smysl, pokud nebudete následovat tyto kroky:
-
Používejte bezpečnostní pás celou dobu
-
Sledujte instruktáž letecké posádky
-
Poznejte nejbližší nouzové východy, ideálně si spočítejte počet řad k východu pro případ, že bude kouř nebo tma. (Live Science)
-
Zaujměte správnou pozici při dopadu – tzv. brace position, potvrzenou jako účinnou proti poranění hlavy a krční páteře v nestandardních situacích. (Wikipedia / Brace position)
Závěrečné shrnutí
-
Zadní třetina letadla zobrazila nejnižší úmrtnost při nízkoenergetických dopadech.
-
Sedlo u křídel vyhrává v konstrukční odolnosti a rychlosti evakuace, ale nese určitá rizika požáru.
-
Sedadla - okno, ulička, prostředek mají svá pro a proti – nejdůležitější je vaše schopnost rychle a adekvátně reagovat.
-
Nejdůležitější je připoutání, instruktáž posádky a schopnost se evakuovat – to je mnohem efektivnější než hledání „nejbezpečnějšího“ sedadla.
Závěr
Výběr sedadla může v extrémních situacích hrát roli, ale není zázračný. Pokud chcete maximalizovat svoje šance, volte zadní část nebo sedadlo u křídel, sedněte si připoutaní, zapamatujte si, kde jsou východy, a dbejte instrukcí posádky. Statistiky potvrzují, že i v neobvyklých situacích má rozhodující význam především osobní připravenost a správné chování.