Mech přežije i Mars, je klíčem k osídlení vesmíru, tvrdí vědci

5. 7. 2024 – 14:26 | Vesmír | Radek Chlup | Diskuze:

Mech přežije i Mars, je klíčem k osídlení vesmíru, tvrdí vědci
Rodina osadníků na Marsu. | zdroj: Profimedia

Většina rostlin by tam okamžitě zemřela.

Čínští vědci popsali druh mechu, který je schopný přežít v drsných podmínkách na Marsu, napsal deník The Guardian. Vydrží jak extrémní chlad, tak vysoké dávky gama záření a radiace. Mluví o klíči k osídlení nejen rudé planety.

Pro kolonizování Marsu může být podle studie publikované v časopise The Innovation zásadní druh mechu Syntrichia caninervis objevený na Antarktidě a v Mohavské poušti, tedy ve dvou úplně odlišných, avšak drsných prostředí.

Tým z Čínské akademie věd houževnatost mechu zaujala, a tak se rozhodl zjistit, jak si povede v nasimulovaném klimatu Marsu. Zjistili, že skutečně dokáže vydržet extrémní podmínky rudé planety, kde by jiné rostliny přežít nikdy nemohly.

„Jedinečné poznatky získané v naší studii pokládají základ pro kolonizaci vesmíru pomocí přirozeně vybraných rostlin přizpůsobeným extrémním stresovým podmínkám,“ napsali experti v publikaci s tím, že jsme svědky průlomu v kolonizaci kosmu.

Mech zvládne marťanské teploty do dvou set stupňů pod nulou. Vědci ho nechali pět let v teplotě 80 stupňů pod nulou a 30 dní v minus 196 stupních Celsia. Rostlina se dokázala velice rychle zregenerovat, překvapilo odborníky.

Naděje, nikoli jistota

Syntrichia caninervis se dokonce do pár sekund zregeneroval z 98procentní ztráty vody a odolný byl i proti smrtícímu gama záření. Při určitých dávkách, které by ostatní rostliny nenechaly na živu, dokonce rostl, tvrdí odborníci.

Rostliny by v atmosféře tvořené zejména oxidem uhličitým neměly šanci přežít, ale ne Syntrichia caninervis. Z výzkumu vyplývá, že je odolnější než některé mikroorganismy prosperující v extrémním prostředí.

Mech není jedlý, ale „rostliny účinně přeměňují oxid uhličitý a vodu na kyslík a sacharidy – v podstatě vzduch a potravu – kterou lidé potřebují k přežití,“ uvedl Stuart McDaniel, profesor z Floridské univerzity, jenž se na studii nepodílel.

Doplnil, že z experimentu není jasné, zda se mech dokáže v marťanském prostředí množit a šířit. Tým očekává, že ho v budoucnu dopraví na Měsíc či Mars, aby to upřesnil. I podle McDaniela je ovšem zjištění důležité, většina rostlin, jak připomněl, totiž ve vesmíru nepřežije.

„Pouštní mech je slibným rostlinným kandidátem pro kolonizaci mimozemských prostředí, který položí základy pro budování biologicky udržitelných lidských obydlí mimo Zemi,“ uzavírají studii odborníci.

Zjištění nás přibližuje k pěstování rostlin ve vesmíru mimo skleníky, bez čehož můžeme na dobývání vesmíru zapomenout, ale připraveni na terraformaci Marsu či jakékoli jiné planety opravdu nejsme, dodává McDaniel.