Netopýří dinosaurus, made in China?

11. 5. 2015 – 17:00 | Příroda | Karolína Lajblová | Diskuze:

Netopýří dinosaurus, made in China?
Hříčka pravěké přírody nebo nový druh dinosaura? | zdroj: Discover

V Číně byl nalezen doposud neznámý a naprosto bizarní dinosaurus. Většina paleontologů je z něj tak zaskočena, že v pravost nálezu spíše doufají, než aby se odvažovali bouchnout šampaňské.

Čína je známá jako země netušených padělatelských možností. A ač se to zdá neuvěřitelné, nabídka asijského trhu zahrnuje nejednu významnou fosílii, o které jste možná i slyšeli. Nyní přichází mezinárodní tým paleontologů s objevem, který je tak významný, jako je podezřelý.

Fosilie drobného dinosaura je přibližně 160 milionů let stará a byla nalezena farmářem na severovýchodu země. Nález byl prý několikrát ověřen a jeho autenticita schválena do míry, která prošla publikačním sítem časopisu Nature.

Paleontolog Šing Šu z univerzity v prefektuře Lin-i a jeho kolegové pojmenovali nový druh dinosaura Yi qi (vyslovujte í-čí), což znamená v mandarínské čínštině „divné křídlo“. Yi qi byl zařazen do skupiny drobných opeřených skanzoriopterygidů (Scansoriopterygidae), patřících mezi převážně masožravé teropodní dinosaury. Vážil prý méně než půl kila (380 g) a velikostí připomínal dnešního holuba.

Emily Willoughby zdroj: Emily Willoughby

Na rozdíl od jiných dinosaurů měl však nezvykle dlouhé kosti vystupující z každého zápěstí, navíc spojené měkkou membránou. Podobné kosti bychom nalezli pouze u poletuch či netopýrů. Vzorek měl podle všeho také peří, ne však typ použitelný pro let.

„Yi qi nejspíše nebyl příliš zdatný letec a ve vzduchu se pohyboval kombinací mávání a plachtění,“ uvádí Xu. „Pravděpodobně se jednalo o neúspěšný evoluční pokus v létání. Během vývoje této skupiny 'ptákosaurů' se objevilo mnoho různých variant, ale k moderním ptákům vedla nakonec jen opeřená křídla,“ vysvětlil Xu.

Ať už to bylo s Yi qiho létáním jakkoli, bizarní tvor zůstává kvůli své podivné stavbě těla velmi kontroverzním nálezem. Řada vědců zůstává skeptických a teprve další výzkum ukáže, jestli máme tu čest s novým druhem dinosaura, nebo s pouhou evoluční hříčkou.

livescience.com