Předstírat se učíme překvapivě brzy v našich životech, popsaly vědkyně

2. 10. 2024 – 15:37 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:

Předstírat se učíme překvapivě brzy v našich životech, popsaly vědkyně
Malé děti potěšíte, když je budete imitovat | zdroj: Profimedia

S věkem v tom jsme lepší a lepší.  

Každý někdy předstírá. Je to charakteristický rys nejen lidí, ale i některých živočichů. Studie zveřejněná v časopisu Cognitive Development teď zjistila, že si tuto dovednost osvojujeme od velmi raného věku. Lhát se tedy učíme s našimi prvními krůčky.

Dítě před rodiči předstírá, že spí. Teenager zase simuluje nemoc, aby nemusel do školy a partner dělá, že ho baví film jen proto, že se líbí jeho partnerce sedící vedle něj. Předstírání může i zachraňovat životy. V případě nebezpečí totiž můžeme hrát mrtvé.

Nová britská studie podle serveru ScienceAlert zmapovala a popsala postupný vývoj této schopnosti na začátku našich životů. Provedla průzkum mezi 902 rodiči z Británie, USA a Austrálie, jenž zahrnoval děti ve věku několika týdnů po zhruba tři roky.

Některé děti dokázaly předstírat už ve věku čtyř měsíců a zhruba polovina z nich ve věku dvanácti měsíců. Již do třinácti měsíců dokázala polovina z dětí přetvářku rozpoznat. S přibývajícím věkem se tato dovednost stávala sofistikovanější.

Začíná to předstíráním spánku a pokračuje gesty a akcemi, třeba čištění zubů prstem místo zubním kartáčkem. Pak se začíná objevovat napodobování činností a nahrazování předmětů – například předstírání telefonování s banánem v ruce místo telefonu.

Imaginace příběhů  

Ve věku dvou let už děti mají abstraktnější myšlení a svedou napodobovat něco, s čím nemají zkušenosti, třeba let vesmírné lodi nebo jízdu autem. Ve věku tří let už se u nich rozvíjí schopnost napodobovat jiné lidi (nebo kreslené postavičky) či zvířata.

Častým jevem je i předstírání konverzace s imaginárním kamarádem. „Jelikož se rozvíjejí i jejich jazykové dovednosti, mohou předstírat novým způsobem, což jim umožňuje vytvářet propracované příběhy,“ uvedla pedagogická psycholožka Elena Hoicková.

Hoicková z Bristolské univerzity identifikovala se spoluautorkou studie Eloise Proutenovou z Oxfordské univerzity 18 různých typů předstírání. Jejich výsledky mohou vědcům pomoci porozumět zákonitostem vývoje v našem nejranějším věku.

„S dalšími výzkumy mají tyto výsledky potenciál posloužit jako diagnostický nástroj pro rozdíly ve vývoji v prvních letech života,“ vysvětlila Hoicková. Rodičům nebo vychovatelům by to mohlo pomoci přizpůsobit hry s dětmi v různých fázích vývoje.

"Přetvářka je klíčovou součástí dětského učení, kreativity, navazování přátelství a porozumění druhým lidem. Tato studie mapuje mnoho různých fází a typů přetvářky,“ uzavírá odbornice. A co jste naposledy předstírali vy?

Zdroje:
ScienceAlert

Nejnovější články