Astronomové narazili na záhadný objekt, který do vesmíru chrlí prach

28. 1. 2022 – 19:22 | Vesmír | Ladislav Loukota | Diskuze:

Astronomové narazili na záhadný objekt, který do vesmíru chrlí prach
Vesmír, hvězdy a prach. | zdroj: Profimedia

Z nových pozorování vyplývá, že jsme mohli nalézt dosud neznámý typ planety.

V hlubokém vesmíru nalézáme mnoho podivných věcí, které si nedokážeme vysvětlit. Přihodilo se to i astronomům, kteří pozorovali systém dvou hvězd vzdálených od nás 2566 světelných let.

Tato „binární hvězda“ s katalogovým jménem TIC 400799224 se chová prazvláštně. Mění svůj jas. Během několika hodin neuvěřitelně pohasla, asi o čtvrtinu.

U menší z hvězd zároveň vědci pozorovali poklesy jasnosti, které se střídaly v periodě 19,77 dne. Avšak tato perioda i intenzita změn jasu byly značně proměnlivé.

Powell_et-al._2021 Infračervený snímek oblohy kolem objektu TIC 400799224. | zdroj: kredit: Powell et al.2021

Astronomové předpokládají, že pulzy vytváří těleso, které periodicky do okolí vyvrhuje mračna prachu zakrývající hvězdu.

Hvězda, která mrká

Pomrkávající binární hvězdu odhalili vědci v datech z kosmické observatoře TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), která ve vesmíru pátrá po exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu). Svůj objev popisují na webu Harvardova-Smithsonova střediska pro astrofyziku.

Astronomové uvažují, co za „pomrkáváním“ vězí. Vypadá to tak, že cokoli nám menší hvězdu zakrývá, je na oběžné dráze kolem ní, ale zároveň je tvar tohoto zákrytu proměnlivý. To naznačuje existenci planetky či planety, která do svého okolí chrlí velké množství prachu. Jiný scénář je obtížné si představit.

Je přitom stěží pochopitelné, že během šesti let pozorování si záhadné těleso TIC 400799224 drží stejnou periodicitu chrlení a přes kvanta vyvrženého prachu ve své činnosti nepolevuje.

Hypotéza s chrlením prachu by každopádně mohla vysvětlit i tajemství věhlasné „blikající hvězdy“ Tabby, objekt KIC 8462852.

Vysvětlíme i jinou záhadu?

Tabby, pojmenovaná po své objevitelce Tabethe Boyajianové, v průběhu posledních sta let postupně stále výrazněji klesala na jasu. Jako kdyby nám cosi na ni zakrývalo výhled.

profimedia-0430036333 tess Sonda TESS, která tajemný objekt odhalila. | zdroj: Profimedia

Ačkoliv záhadologové o Tabby mluvili jako o hypotetickém místě, kde mimozemská civilizace může budovat své superkonstrukce, další studium odhalilo prostší vysvětlení.

Clona mezi námi a Tabby je polopropustná. Některé vlnové délky světla jí procházejí. Nejspíš ji tedy tvoří velmi jemný prach.

Avšak je těžké připustit existenci takového množství prachu, který vydrží v okolí hvězdy celé století, a místo rozptylování ho tam naopak přibývá.

Pouze příbytek prachu může vysvětlovat další snižování jasu Tabby. První týmy astronomů vysvětlovaly změny velkým rojem komet. Ten by ale také musel přilétat po celé století po tisících…

Neznámý typ planety?

Rozpad blízké planety byl ostatně již v roce 2017 navržen jako jedno z možných řešení Tabby. Pokud se tedy ukáže, že některé planety či planetky kolem sebe v jisté fázi svého života či smrti šíří velké množství prachu, možná by to vysvětlilo nejen TIC 400799224, ale také Tabby.

Zatím si však neumíme vysvětlit, jak by se planety nebo planetky mohly rozpadnout tak rychle, aby to vysvětlovalo situaci s TIC 400799224. Proto nelze vyloučit, že astronomové narazili na dosud neznámý typ planety.

Vzrušující představa.