Covid vyvolává srdeční problémy. Vědci konečně zjistili, co za tím vězí

13. 9. 2021 – 16:22 | Člověk | Ladislav Loukota | Diskuze:

Covid vyvolává srdeční problémy. Vědci konečně zjistili, co za tím vězí
Konceptuální ilustrace zánětu srdce v důsledku covidové infekce. Vlevo je srdce zdravé, vpravo zanícené. | zdroj: Profimedia

Nová studie napovídá, proč u některých pacientů postihuje koronavirová infekce srdeční a nervovou soustavu.

Hrotová bílkovina známá jako „spike protein“, která leží na povrchu koronaviru, ovlivňuje chování srdečních buněk. Zjistil to vědecký tým Bristolské univerzity, který své poznatky publikuje na webu bioRxiv.

Stačí málo - otřít se o vir

Vědci pozorovali, že buňky nazývané pericyty, které se vyskytují v cévách v okolí srdce a mozku a které se s proteinem v laboratorní studii setkaly, častěji vyvolávají zánětlivou reakci. Tento projev může vysvětlit dopady covidové infekce na kardiovaskulární systém.

Výzkumníci vystavili pericyty působení spike proteinu, který funguje jako „klíč“ viru k buňkám. Když spike protein do buněčného zámku „zapadne“, virus se spojí s buněčnou membránou a uvolní při tom svůj genetický materiál. Tím si ke svému rozmnožení ukradne buněčný aparát.

Tato schopnost virů je známá dlouhodobě. Nově se však ukázalo, že v případě pericytů mohou být poškozeny buňky, které nejsou přímo infikovány, ale s virem se pouze potkají. Už to stačí k nervovým a srdečním komplikacím.

Když se spike protein setká s virem, může to vyvolat reakci, v jejímž důsledku pericyty uvolňují chemické látky, které způsobují zánět orgánu. Co je neméně podstatné – tato reakce se může dál šířit organismem k dalším pericytům, které se nemusely se spike proteinem vůbec potkat.

Studie se zaměřovala na jev, který vzniká během infekce covidem, ale může obsahovat informace i pro výjimečné případy komplikací po covidovém očkování, které také využívá spike protein k navození imunitní reakce.

Návod, jak srdce léčit

„Covid-19 představuje pro komunitu odborníků zabývajících se srdečními problémy bezpříkladnou výzvu. Stále je kolem něj mnoho neznámých. Nevíme, jak může virus dlouhodobě ovlivnit naše zdraví. Nový výzkum nás ale přivádí o krok blíže k lepšímu pochopení vlivu infekce na srdce a oběhový systém,“ pochválil studii profesor James Leiper, zástupce lékařského ředitele Britské srdeční nadace.

Výzkum biologů z anglické univerzity na jedné straně obsahuje znepokojivá zjištění, na straně druhé v něm můžeme najít dobrou zprávunaznačuje způsob léčby dopadu infekce na srdeční či nervový systém. Tým zjistil, že zablokováním receptoru CD147 na těchto buňkách se snižuje účinek spike proteinu na pericyty.

Vytvoření léčiva na základě blokace tohoto receptoru by tedy mohlo být způsobem, jak omezit kardiovaskulární nebo nervové komplikace. A nejen v případě covidu.

Kardiovaskulární a nervové komplikace jsou známé jako riziko u mnoha jiných virových onemocnění včetně chřipky. To, že výzkumníci podobný mechanismus odhalili, může vést k vývoji léčiv pro další virové infekce.

bioRxiv