Facebookové matky dychtí po kráse a nechají do sebe říznout
14. 6. 2020 – 16:14 | Člověk | Ladislav Loukota | Diskuze:
Výzkum mezi ženami zjistil, že sociální sítě zvyšují jejich dychtivost po dokonalosti a poptávku po zákrocích z oboru kosmetické a plastické chirurgie.
Za poslední dvě desetiletí se několikanásobně zvýšil počet zákroků kosmetické a plastické chirurgie. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se na tomto trendu mělo něco měnit. Plastiky jsou čím dál běžnější. Přibývat jich zřejmě bude i v budoucnu, alespoň pokud se bude zvyšovat počet uživatelek sociálních sítí.
K takovému závěru dospěl výzkum pod vedením psycholožky Candice Walkerové z University College London, který vznikl na základě dat sesbíraných od 118 žen ve věku do 29 let, z nichž část využívá sociální sítě, zejména Facebook a Instagram.
Facebook zvyšuje chuť na plastiku
První polovina žen dostala ve výzkumu za úkol sledovat sérii kosmetických vylepšení, druhá polovina pak snímky z cestování po světě. Na závěr měly účastnice vyjádřit spokojenost se svým zevnějškem a náladu a chuť podstoupit nějaký zákrok z oboru plastické chirurgie.
Výsledky ukázaly, že první skupina žen, které sledovaly snímky kosmetických vylepšení (s pomocí chirurgů) jiných žen, měla také větší chuť nechat "říznout" i do sebe. Inklinace k tomu však byla největší u uživatelek sociálních sítí. Rovněž u této skupiny žen byly nejčastější příkré názory na vlastní vzhled.
Z toho výzkumníci usuzují, že sociální sítě přikrmují naše vlastní touhy po lepším vzhledu, přičemž s moderními technologiemi je možné těmto touhám snáze vyhovět – alespoň pokud máte dostatek financí. Problém nastává, pokud se z podobné touhy stane "závislost" anebo má jiné patologické projevy.
Spojitost mezi užíváním sociálních sítí a touhou po plastice tak s sebou nese upozornění pro psychology, kteří můžou na podobnou poruchu narazit a na jejím základě doporučit ženám, aby omezily čas, který tráví na sítích. Ale možná nejenom jim…
A co muži, mají se kde vylepšit?
Bylo by zajímavé, jak by dopadla obdobná studie u mužů. Není totiž pravda, že kosmetické chirurgii se oddávají pouze ženy.
Nakonec se patří upozornit, že studie neklade na sociální sítě nějakou vědomou odpovědnost za "propagaci" ordinací plastické chirurgie. Sociální sítě mají jednoduše tendenci ukazovat krásné lidi, takže i my máme tendenci je častěji vidět, což pak obratem může mít nepříznivý vliv na naši psychiku. U sítí, které zdůrazňují obrazový komponent (zejména Instagram), může být takový efekt největší.
Výzkum byl zveřejněn zde.