Jak by vypadal mimozemský život? Projektu v 3D designu se účastnilo i Česko a Slovensko

20. 4. 2023 – 13:30 | Komerční sdělení | Inzerce

Jak by vypadal mimozemský život? Projektu v 3D designu se účastnilo i Česko a Slovensko
zdroj: Foto: Nvidia

Grafici z Česka, Slovenska, Polska a Rumunska spolupracovali na mezinárodním projektu, v němž vytvořili vlastní představy života na vzdálených planetách. Vizualizace vznikly s pomocí grafické karty GeForce RTX 4090 a ukazují možnosti současných nástrojů pro tvorbu 3D obsahu a her.

Na počátku stála společnost NVIDIA, která oslovila talentované 3D grafiky s jasným zadáním: Vytvoření originální vize života na cizích planetách za použití nejnovějších nástrojů a technologií. Každý z tvůrců se zadání ujal svým vlastním způsobem, což vedlo k využití široké škály nástrojů – od procedurálního generování grafiky po využití umělé inteligence. Výkon jim zajišťovala nejnovější generace grafických karet GeForce RTX řady 40, která patří mezi pilíře NVIDIA Studio pro digitální umělce.

Za Českou republiku se projektu zúčastnila Anna Pačesová, zastávající pozici Lead Character Artist na zatím neoznámeném projektu ve Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance). Slovensko pak reprezentoval Erik Bartoš, známý například díky svému videomappingu na světoznámém festivalu světel Signal.

Luskouna z planety podobné Zemi pohání herní engine

Pačesová vytvořila modely života na kamenité exoplanetě TRAPPIST-1e, objevené v roce 2017. Tato exoplaneta je jednou z nejpodobnějších Zemi, co do tvaru, jádra a magnetického pole. K drsným podmínkám vládnoucím na exoplanetě si Pačesová vybrala stvoření podobné luskounovi.

Tvora bylo nutné nejprve vymodelovat v nástroji ZBrush. Proces tvorby zde může vzdáleně připomínat práci s hlínou nebo modelínou. Z kuličky se postupně tahy po grafickém tabletu zrodí výsledná postava se všemi rýhami i šupinami. Zatím však bez texur. Pro použití v herním enginu je však třeba snížit počet polygonů modelů, k čemuž zase poslouží Maya. Textury následně vznikaly v nástrojích Marmoset Toolbag a Substance painter, kde šlo o mix ruční práce s automatickým texturováním.

Výsledná scéna vznikala v populárním Unreal Engine, který pohání řadu známých her. Zde bylo možné díky využití nejsilnější GeForce RTX dneška, tedy RTX 4090, pracovat plynule i s detailním zobrazením všech objektů. I následné vykreslení scény je mnohem rychlejší. Z 30 minut na staré GPU se podle svých slov nyní Pačesová dostane na 1 až 2 minuty.

Procedurálně vytvořený ekosystém z meteoritů

Slovenský zástupce Erik Bartoš se zase inspiroval pouze sám u sebe, respektive z vlastní fascinace původem vesmíru i života obecně.

Vytvořil tak planetu ve sluneční soustavě, kde velkou část systému zničila exploze slunce. Demonstrace změny klimatu tím byla dovedena do extrému, neboť planeta ztratila většinu své hmoty a byla ponechána svému osudu.

Aby celý ekosystém působil rozmanitě, musel Erik vyrobit více typů podobných živočišných druhů. Zde našla uplatnění funkce geometrických uzlů v 3D programu Blender. Jedná se o novinku, jež umožňuje relativně snadnou tvorbu modelů z malého množství dat. Vlastní modelování probíhá výběrem a pospojováním vybraných geometrických uzlů, z nichž každý na základě vložených dat unikátním způsobem upravuje finální podobu výsledného objektu.

Co je NVIDIA Studio? 

Platforma NVIDIA Studio slouží nadšencům, ambiciózním umělcům i profesionálům, kteří pracují s fotografiemi, videem a grafikou. Staví na grafických kartách z rodiny NVIDIA RTX, jež disponují specializovanými jádry pro akceleraci funkcí využívajících např. reálnou simulaci osvětlení nebo umělou inteligenci. Kreativní práce je díky tomu plynulejší a řadu jinak repetitivních a zdlouhavých úkonů lze automatizovat a značně urychlit. Podstatnou součástí platformy jsou také NVIDIA Studio ovladače připravované a optimalizované společně s týmy vývojářů kreativních aplikací. Procházejí rozsáhlým testováním pro zajištění stability a požadovaného výkonu. Slouží také k přidávání podpory nových funkcí do oblíbených nástrojů.  

Grafikům vlastnícím GPU z rodiny RTX jsou také dostupné užitečné nástroje. Patří mezi ně např. NVIDIA Omniverse umožňující mimo jiné spolupráci týmů ve virtuálním prostředí napříč různými aplikacemi díky využití rozšířeného standardu USD (Universal Scene Description). Při streamování nebo editaci videa se zase uplatní nativní podpora moderního úsporného kodeku AV1 na GeForce RTX řady 40 a dalších GPU využívajících nejmodernější architekturu Ada Lovelace. K dispozici je také aplikace NVIDIA Broadcast, která nabídne potlačení okolního hluku, šumu, virtuální pozadí a další efekty využívající AI pro zlepšení kvality streamů, konferenčních hovorů či jiného audia.

Některé pracovní stanice a řada notebooků nabízí certifikaci NVIDIA Studio. Je u nich zajištěno, že kromě GPU z rodiny NVIDIA RTX splní také další nároky pro kreativní práci s digitálním obsahem. Jejich širokou nabídku přináší CZC.cz.

Zdroje:
komerční sdělení / PR, Nvidia, CZC

Nejnovější články