Klimatickou úzkostí trpí spíše dívky než chlapci, ukázal průzkum
6. 8. 2024 – 9:54 | Člověk | Radek Chlup | Diskuze:
Obavy z globálního oteplování lze podle autorů zmírnit zavedením výuky o klimatických změnách a udržitelnosti na školách.
Nový průzkum provedený mezi britskými studenty týmu z University College London (UCL) ukázal, že dívky mají z klimatických změn větší strach než chlapci. Autoři doporučují začlenit výuku o změně klimatu a udržitelnosti do všech školních předmětů.
Hlavně příslušníci generace Z dnes často trpí klimatickou úzkostí, tedy stavem popsatelným jako beznaděj z globálního oteplování. Jaké jsou ovšem rozdíly ve vnímání klimatických změn mezi muži a ženami není dostatečně popsáno.
Platí to také o genderových rozdílech mezi studenty. Jak vnímají globální oteplování děti ve věku 11 až 14 let na anglických školách proto zjišťoval tým z University College London (UCL). Jeho průzkumu se zúčastnilo celkem 2 429 žáků.
Podle výsledků, na které upozornil server Euronews, se tohoto fenoménu obávají více dívky (44 procent) než chlapci (27 procent). Celkem 36 procent dotázaných se obává klimatických změn „hodně“ nebo „stále“ a polovina má mírnější obavy.
Autoři průzkumu se pak dětí zeptali, zda si myslí, že se dospělí dostatečně starají o životní prostředí. Tato otázka znepokojila 53 procent studentů – jinými slovy, tato skupina si nemyslí, že k ochraně životního prostředí vyvíjejí dostatečné úsilí.
Zelený důraz na vzdělávání
Výsledky průzkumu rovněž ukázaly, že děti ze socioekonomicky znevýhodněných rodin nevykazují o vzdělávání v oblasti klimatu takový zájem jako zvýhodněné skupiny. Většina studentů se však vyjádřila pro výuku o klimatu a udržitelnosti na školách.
Dotázané hlavně láká vzdělávání venku mimo školní budovu. Mezi dívkami a chlapci ovšem experti odhalili rozdíly v oblasti zájmu, co se zaměření výuky týče. Tři čtvrtiny dívek se chtěly dozvědět něco o dopadu klimatických změn na lidské zdraví a pohodu.
V případě chlapců tohle téma zajímalo jen 60 procent z nich. „Existuje jen velmi málo hloubkového porozumění perspektivám a aspiracím studentů na klimatickou změnu a udržitelnost,“ řekla profesorka Nicola Walsheová z UCL.
A jaké mají britští studenti klimatické ambice v profesním životě? Jen 31 procent z nich připouštělo, že by se udržitelnosti mohli v profesním životě věnovat a pouze 17 procent dětí si to opravdu přálo, napsal Euronews.
Autoři průzkumu navrhli, aby se vzdělávání o klimatických změnách a udržitelnosti začlenilo do všech školních předmětů. Pomáhalo by to studentům vyrovnat se s klimatickou úzkostí a více je to motivovalo k „udržitelné kariéře“.