Konec pomalého mučení. Do formy vás dostane pouhá minuta cvičení

- Člověk autor: red

Konečně skvělá zpráva pro všechny odpůrce zdlouhavého cvičení, které snad nemá konce, milovníky "gaučingu" a extrémně vytížené lidi, kteří věčně nemají čas - k tomu, abyste se dostali do formy, stačí pouhá minuta cvičení. Pochopitelně to má jeden háček.

Už žádné nekonečné pomalé mučení, podle vědců stačí jen minutka těžké dřiny. Ilustrační snímek

Už žádné nekonečné pomalé mučení, podle vědců stačí jen minutka těžké dřiny. Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Tým kanadských vědců zjistil, že jedna minuta intenzivního cvičení má stejné kladné účinky na naše zdraví jako tři čtvrtě hodiny mírného tréninku. Experti ale varují, že cvičení s vysokou intenzitou znamená i vyšší nebezpečí poranění a není pro každého.

Výmluvy, že nemáte na fyzickou aktivitu dost času a že nemůžete chodit cvičit nebo běhat do parku, už neplatí. Skutečně stačí jedna minuta cvičení, ale opravdu velmi intenzivního, a pozitivní efekt na naše tělo je stejný jako při tradičním mírném cvičení provozovaném 45 minut. Výzkum vědců z McMasterovy univerzity v kanadském Hamiltonu zveřejnil časopis Plos One.

Vědci rozdělili 27 mužů (pokus se ženami hodlají uskutečnit v budoucnu) se sedavým zaměstnáním na tři skupiny: první skupina cvičila intenzivně třikrát týdně po dobu 12 týdnů. Druhá skupina cvičila po stejné období umírněně a třetí skupina byla kontrolní a vědci od ní nepožadovali, aby měnila své zvyky. Cílem studie bylo zjistit, zda jsou mezi dvěma druhy cvičení rozdíly.

Intenzivní cvičení trvalo celkem deset minut, které byly rozděleny takto: třikrát dvacet vteřin intenzivního cvičení na rotopedu, mezi nímž byly vždy dvě minuty uvolněné jízdy, aby účastníci studie nabrali sil. Předtím měli dvě minuty na rozehřátí a potom tři minuty na odpočinek. Cvičení tedy trvalo celkem deset minut, ale jen jedna minuta byla věnována skutečně intenzivnímu a vyčerpávajícímu cvičení.

Při mírně zatěžujícím cvičení šlapali účastníci studie na rotopedu 45 minut vcelku a mírným tempem a měli stejnou dobu na rozehřátí a vydechnutí jako ti, kdo cvičili intenzivně. Po 12 týdnech cvičení byly výsledky mezi těmito dvěma skupinami pokusných osob velmi podobné, pokud jde o inzulínovou rezistenci, kardiorespirační zdatnost, glykemický index či vliv na svaly a další parametry.

Skupina pokusných osob, která cvičila intenzivně, šlapala na rotopedu celkem šest hodin, z nichž bylo 36 minut vysoce náročných. Skupina, která cvičila mírně, šlapala celkem 27 hodin.

"Na metabolické úrovni předurčuje vysoce intenzivní cvičení mnohem vyšší EPOC efekt (spotřeba kalorií po cvičení), a to vysvětluje větší kladné působení, které může být tímto typem tělesné aktivity dosaženo," vysvětluje profesor na Parmské univerzitě Gianfranco Beltrmi, prezident lékařského a antidopingového výboru IBAFV a expert na sportovní lékařství a kardiologii.

"Je však třeba zdůraznit, že cvičení s velmi vysokou intenzitou znamená i větší nebezpečí úrazu. Není tedy pro všechny, ale jen pro ty, kdo jsou ve velmi dobré fyzické kondici," dodal. 

Tagy: zahraničí domácí zdraví a životní styl věda a poznání

Zdroje: ČTK,Corriere della Sera