Může černá díra pohltit vesmír?

9. 8. 2023 – 19:00 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Může černá díra pohltit vesmír?
Masivní černá díra pohlcující hmotu. | zdroj: Profimedia

Ve vesmíru není nic, co by vyvolávalo děsivější představy než černé díry. Tito vesmírní terminátoři jsou schopni vymazat prostor i čas, pohlcují vše, co se dostane do jejich blízkosti. Máme ale důvod se jich obávat?

Černé díry jsou nepředstavitelně hmotné a nenasytné objekty. Dokážou spolknout planetu nebo hvězdu. Mohla by ale jedna masivní černá díra kousek po kousku pohltit celý vesmír?

Stručně řečeno, ne. Neexistuje způsob, jak by černá díra mohla pozřít galaxii, natož celý vesmír, upozorňuje na svém webu vesmírná agentura NASA

Vzdálené hrozby

Černé díry jsou někdejší masivní hvězdy, které se zhroutily do sebe a staly se neuvěřitelně hustými – natolik, že jejich gravitaci neunikne ani světlo.

„Představa, že by černá díra mohla pohltit celý vesmír, je scestná. Vychází z mylné představy, že černé díry fungují jako jakési vakuum a nasávají do sebe všechen okolní prostor ve vesmíru,“ vysvětluje v magazínu Live Science Gaurav Khanna, astrofyzik zabývající se černými dírami na Univerzitě Rhode Island.

Tak to ale není.

„Tyto objekty pohlcují pouze věci, které jsou extrémně blízko,“ upozorňuje Khanna. „Ve skutečnosti černé díry mohou spolknout pouze to, co se přiblíží k jejich horizontu událostí – místu, odkud není úniku.“

„Tato oblast není kdovíjak rozlehlá. Například horizont událostí teoretické černé díry o hmotnosti Slunce by měřil pouze tři kilometry,“ říká Khanna.

Gravitační dosah supermasivních černých děr, které se nacházejí uprostřed galaxií, je sice větší, ne však natolik, aby černá díra mohla pozřít celou galaxii.

Gravitace černé díry, která působí na okolní hvězdy a planety, je donutí k tomu, aby ji obíhaly, ale nepohltí je. Tak to dělá třeba černá díra ve středu naší galaxie – Mléčné dráhy.

Profesor astronomie na Univerzitě v Yorku Paul Delaney na univerzitním webu zmiňuje zajímavý příklad: „Kdyby se naše Slunce nějakým zázrakem náhle proměnilo v černou díru o stejné hmotnosti, naše modrá planeta by nepoznala žádnou změnu gravitace, která na ni působí. Pokračovala by po stejné oběžné dráze.“

„Samozřejmě, že by se setmělo a kromě toho by nastala ukrutná zima. Gravitace černé díry v naší vzdálenosti od ní by nám však vůbec nevadila,“ podotýká profesor Delaney.

Spolknout hvězdu je těžká práce

Pohltit hvězdu není ani pro masivní černou díru snadné. Alexej Filippenko, odborník na černé díry z Kalifornské univerzity v Berkeley k tomu v Live Science říká: „Aby měla černá díra šanci pohltit hvězdu, musí hvězda mířit téměř přímo na ni.“

Taková situace čas od času nastává. Ale aby například Slunce pohltila černá díra ve středu Mléčné dráhy, muselo by uplynout obrovské množství času, než by se dráha hvězdy srovnala přesně s černou dírou, připomíná Filipenko.

„Do hry navíc vstupuje zrychlující se rozpínání vesmíru. Jak se objekty ve vesmíru od sebe vzdalují, je méně pravděpodobné, že narazí na nějakou černou díru, která je zachytí,“ připomíná Khanna.

Takže můžete být v klidu. Alespoň tehdy, pokud vám klid nedopřávaly černé díry. Situace, kterou ukazuje následující tweet, nenastane.

Podle astrofyziků se černých děr nemusíme obávat. Pokud se ovšem náš vesmír uvnitř nějaké už nenachází...