Některé hity se nám zakousnou do mozku jako červ. Článek vysvětluje proč
13. 10. 2025 – 16:00 | Člověk | Radek Chlup |Diskuze:
Stačí slyšet slovo „golden“ a někomu okamžitě naskočí melodie „we’re goin’ up, up, up“. Pokud se vám právě rozjela v hlavě, zažili jste fenomén zvaný involuntary musical imagery – česky to můžeme pojmenovat „hudební červík“.
Podle psychologů ho zažívá přes 90 procent lidí, a nejčastějším spouštěčem jsou opakující se hudební fragmenty, jako refrény popových hitů – typicky třeba skladba Baby Shark nebo něco z repertoáru zpěvačky Kylie Minogue. Pokud navíc píseň často hrají média, její schopnost „zakousnout“ se do mozku se zvyšuje.
Vědci vysvětlují, že mozek si hudbu ukládá do propojených „kapes“ podle známosti a podobnosti. Pokud slyšíme známý úryvek nebo frázi, aktivuje se oblast mozku spojená s denním sněním. Ta pak opakuje oblíbený úsek pořád dokola, často bez možnosti „vypnutí“.
Chcete mít v hlavě ticho?
Pokud se toho chcete zbavit, existuje několik triků. Třeba zpívat písničku nahlas – sociální interakce naruší aktivaci mozkové sítě. Nebo ji můžete nahradit jinou skladbou, která nemá neustále se opakující části. Další možností je prostě přijmout, že váš mozek má svou vlastní hudební zábavu.
Ať už vás „hudební červík“ štve nebo baví, vědcům pomáhá lépe pochopit, jak mozek zpracovává a ukládá hudbu – a proč některé melodie prostě nejde dostat z hlavy.