Sami v galaxii? Ztroskotal další pokus o objev mimozemské civilizace

17. 2. 2022 – 19:28 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Sami v galaxii? Ztroskotal další pokus o objev mimozemské civilizace
Sami v Mléčné dráze? Je to čím dál pravděpodobnější. | zdroj: Profimedia

Teleskopy pročesávají hvězdy v Mléčné dráze a naslouchají, zda se od nich neozve signál inteligentních bytostí. Marně.

‚Radiové ticho‘ z teleskopů pátrajících po mimozemských civilizacích naznačuje, že inteligentní život mimo Zemi v naší galaxii nemusí existovat. S rostoucím počtem bezvýsledných pokusů to je čím dál pravděpodobnější.

Bezvýsledně skončilo také nejnovější pátrání pomocí antén rozmístěných v australské buši. Popisuje ho studie, která před několika dny vyšla na serveru arXiv.

Pavouci v buši

Po inteligentním životu ve vesmíru cílevědomě pátráme od roku 1959, kdy Giuseppe Cocconi a Philip Morrison vydali studii Searching for Interstellar Communications (Hledání mezihvězdných komunikací), v níž dospěli k závěru, že nejvhodnějším komunikačním prostředkem mezi civilizacemi by měly být rádiové vlny.

Od té doby astronomové pročesali kvanta hvězd a spousty exoplanet, ale na žádnou takovou komunikaci nenarazili, žádný ‚technologický podpis‘ (technosignaturu) mimozemského života nevypátrali. Tato skutečnost naznačuje, že „můžeme být jedinými inteligentními obyvateli naší galaxie“ – Mléčné dráhy, upozorňuje Universe Today.

Magazín popisuje čtyři pátrání po mimozemských civilizacích publikovaná během posledních devíti let ve čtyřech studiích. Nejnovější vyšla před několika dny na serveru arXiv a teprve čeká na odborné hodnocení.

V každém díle vědci popisují bezvýsledné hledání technosignatur mimozemských civilizací v Mléčné dráze pomocí teleskopu Murchison Widefield Array. Tvoří ho soustava 4096 antén, které tvarem připomínají obří pavouky a jsou rozmístěny v západoaustralské buši.

Bez jediného podpisu

Technologické podpisy mohou mít mnoho podob, ale výzkumníci se soustředí na nízkofrekvenční rádiové vlny, které by měly být prvními elektromagnetickými signály vyvinutými mimozemskou civilizací.

profimedia-0166068967 Antény Murchison Widefield Array, které tvarem připomínají obří pavouky. Jsou rozmístěny v západoaustralské buši. S jejich pomocí pátrají astronomové po technologickém podpisu mimozemských civilizací. | zdroj: Profimedia

„Na Zemi jsou nízkofrekvenční rádiové signály, které využívá třeba FM rádio, snadnou volbou pro komunikaci,“ píší autoři nejnovější ze čtyř studií nazvané A Search for Technosignatures toward the Galactic Centre at 150 MHz (Hledání technologických podpisů směrem ke galaktickému centru na 150 MHz).

První tři studie hledaly nízkofrekvenční rádiové vlny vycházející z galaktického centra, molekulárního mračna v Orionu a ze zbytku supernovy Vela. Ve čtvrté se astronomové zaměřili znovu na galaktické centrum, tentokrát ale prohledávali jeho širší část. Prozkoumali 144 planetárních systémů a 3,3 milionu hvězd.

Výsledek byl stejný jako při předchozích výzkumech. „Nezjistili jsme žádné hodnověrné technologické podpisy,“ píše se ve zmíněné studii.

Jen ticho

Astronomové v minulých desetiletích spustili několik projektů, které se zaměřovaly a dosud zaměřují na pátrání po mimozemských civilizacích. Hledali je například pomoci obřího radioteleskopu Arecibo v Portoriku a programu SETI Home.

Od roku 2007 pátrá po technosignaturách síť radioteleskopů ATA na západě Spojených států. Před pěti lety je začala hledat iniciativa Breakthrough Listen, zejména pomocí observatoře Green Bank v Západní Virginii a Parkesova teleskopu v jihovýchodní Austrálii. Breakthrough Listen pátrá také v oblasti laserových paprsků. Hledá paprsky nepřirozeného světla teleskopem Lick u kalifornského města San José.

Dosud bezvýsledná pátrání mohou být pro leckoho zklamáním. Vyhlídky na existenci inteligentní civilizace v galaxii snižují. Avšak nevylučují. Kdoví, třeba jsme nezvolili správnou metodu k tomu, abychom ji objevili… Naděje nezemřela, jen zvolna pohasíná.

arXiv, Universe Today