Airbusy poletí v hejnu jako kachny a ušetří. Zlevní pak letenky?

23. 9. 2020 – 22:36 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:

Airbusy poletí v hejnu jako kachny a ušetří. Zlevní pak letenky?
Tak bude vypadat kachní let s airbusy. Je to obraz budoucnosti dopravního letectví? | zdroj: Airbus.com

Není to žádná kachna: Airbus bude skutečně zkoušet, zda by letadla nemohla létat v hejnu jako kachny.

Evropský výrobce letadel Airbus hledá způsob, jak snížit letové náklady. Jeho technici se nechali inspirovat divokými kachnami, které létají ve formacích uspořádaných do písmene 'V' (viz první video), a tím šetří energii potřebnou k mávání křídly.

Při letu ptáka se tvoří na koncích jeho křídel vzdušné víry, které může další pták využít, pokud letí v závěsu. Musí však letět ve správné vzdálenosti a pod správným úhlem za prvním ptákem. A právě to kachny nebo labutě umí.

Proč by to tedy neměl dokázat pilot nebo autopilot? Proč by letadla nemohla létat za sebou a využívat vzdušné víry z letounu, který letí vepředu? Ušetřila by energii potřebnou k letu, a tedy i palivo.

Dřívější pokusy už naznačily, že by letouny v hejnech měly uspořit až deset procent kerosinu.

Pomůže autopilot

Airbus zahájí počátkem příštího roku testy, při kterých dvojice letounů Airbus A350 bude létat za sebou. Druhý letoun při tom bude 'surfovat' na vzdušných vlnách prvního letadla. 

zdroj: YouTube

Pilotní pokusy tohoto typu se uskutečnily již v roce 2016. Menší letouny tehdy létaly tři kilometry za sebou.

Tento způsob létání je nicméně náročný na pilotování. Pilot v závěsu se musí strefit do té části víru, kde vzduch proudí nahoru a nesmí se přiblížit ke straně směřující dolů nebo k ose víru, kde by se letadlo rozkymácelo.

Letečtí inženýři proto počítají s tím, že správnou pozici bude držet autopilot. Odladit takový program však nějakou dobu potrvá.

Jak to sladit na zemi?

Airbus bude zkoušet 'kachní lety' s plně zatíženými dopravními letadly. V budoucnu počítá s tím, že by mohl testovat i lety ve formaci tří strojů. V takovém případě by úspora paliva byla ještě vyšší.

zdroj: YouTube

Jak to ale udělat, aby se regulačním orgánům neježily vlasy na hlavě? Program Airbusu nazvaný FelloFly spoléhá na to, že autopilot zvládne nejen let v 'hejnu', ale i pojezdy letounů po ranveji, stejně jako starty i přistání.

A nakonec zbývá zodpovědět otázku: Jak se případné snížení nákladů odrazí v ceně letenek?

Zkuste si na ni odpovědět sami.

(Informace o chystaných letech v hejnu naleznete na webu Airbusu.)

Nejnovější články