Američtí vojáci nacvičují války ve virtuálním světě
25. 5. 2022 – 23:41 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Armády vykročily do světa virtuální a rozšířené reality. Ukrývá se v něm odpověď na otázku, jak budou vypadat války budoucnosti?
Desátého května podnikli dva stíhací piloti experiment ve světě virtuální reality. Nasadili si brýle s rozšířenou realitou, aby se zapojili do virtuálního vzdušného manévru. Při něm si jeden z pilotů několik kilometrů nad kalifornskou pouští za letu doplnil palivo z tankovacího letounu, které řídil druhý pilot.
Takže vítejte v rodícím se světě vojenského metaverzu!
Pryč s klasickými simulátory!
Nejen Silicon Valley je v kleštích metaverzí mánie, podléhá jí už i Pentagon, který si vytváří vlastní verzi metaverzu, informuje magazín Wired.
Co kdybyste tedy ve virtuálním světě vzlétli se stíhačkou, která by na vaše tělo působila skutečným přetížením a ve vzduchu si střihli souboj s virtuálními protivníky. Takovou budoucnost výcviku pilotů vytvářejí experti.
Stále více lidí v Pentagonu se domnívá, že piloti, ale například i tankisté či motostřelci budou cvičit jako ve vizi Marka Zuckeberga na metaverzu, tedy v prostředí rozšířené a sdílené digitální reality.
Virtuální realita (VR, Virtual Reality) má typicky podobu digitálního prostředí, které je možné sledovat pomocí obrazovek v helmě. Rozšířená realita (AR, Augmented Reality) má podobu speciálních brýlí, přes které je možné dodat digitální prvek (třeba stíhačky) do reálného světa kolem vás.
Magazín Wired píše o strmě rostoucích investicích amerického ministerstva obrany do systémů virtuální či rozšířené reality. Vedle Microsoftu je vyvíjejí třeba společnosti Red 6 a Improbable. A právě systém z dílny Red6 projektuje do AR brýlí pilotů modely nepřátelských stíhaček.
Piloti tak budou moci trénovat souboje za plného přetížení – něco takového není v simulátorech na zemi možné. A podobné výhody by rozšířená realita mohla představovat i pro další části armády.
Miliardy za rozšířenou realitu
Vojenské simulátory nejsou nové a Česko v nich patří ke světové špičce. Firma Bohemia Interactive dlouhodobě dodává realistické simulátory pro několik armád.
Stoupá však poptávka po simulátorech, kde si vojáci nebudou situaci v terénu jen prohlížet přes monitor statického počítače, ale kde budou realisticky prožívat válku.
Už v roce 2018 oznámilo americké letectvo, že za brýle pro rozšíření reality pro piloty stíhaček F-35, které jim umožní trénovat ve vzduchu s virtuálními protivníky, zaplatí MIcrosoftu až 22 miliard dolarů. Další technologicky podobné systémy BlueShark a Avenger se vyvíjejí pro americké námořnictvo.
Testují se i možnosti, jak s pomocí AR/VR asistované terapie léčit posttraumatický stres. Společnost Boeing pak vyvíjí systém rozšířené reality, který umožní mechanikům zaškolit se na servis letounů.
Videohry pro vojáky
„To, co budujeme, je ve skutečnosti vojenský metaverse. Je to jako videohra pro více hráčů v oblacích,“ cituje Wired zakladatele a generálního ředitele Red6 Daniela Robinsona.
Zatímco Red6 se zajímá spíš o AR aplikace, Improbable obstarává VR svět. V ideálním případě můžou tyto dosavadní rozdrobené snahy sjednotit a vybudovat skutečně univerzální AR/VR simulační platformu.
„Příslibem je sloučení těchto technologií. Armáda vyžaduje extrémně složitý typ simulace, zejména s ohledem na věrnost,“ říká Caitlin Dohrmanová, generální ředitelka obranné divize Improbable.
Tato divize vytvořila rozsáhlá virtuální bojiště s více než 10 tisíci jednotlivě ovládanými postavami pro britskou armádu.
Technologie na takové prostředí ze světa videoher už existují. Není však ještě jisté, zda se uplatní ve vojenství.
Virtuální svět ukáže příští války
Brýle pro rozšířenou realitu přijali piloti negativně. Audit amerického ministerstva obrany z dubna tohoto roku naznačil, že celý projekt by může přijít vniveč, nebo se prodražovat a prodlužovat.
Pokud se podíváme na online videohry, existuje možnost nabídnout virtuální válčení pro tisíce hráčů. Je ale něco jiného nabídnout úpravu bojiště tak, aby splňovalo odlišné požadavky různých druhů vojsk, a přitom bylo vysoce realistické.
Jenže virtuální bojiště nebo simulované souboje mají podstatné výhody. Mohou třeba umožnit vojenským plánovačům detailněji analyzovat to, co se osvědčilo a co selhalo – a proč se to stalo. Při manévrech v terénu se data snadno ztrácejí.
I kdyby některé z projektů virtuální či rozšířené reality selhaly, skutečnost, že se o ně snaží různé části armády, naznačuje, kam trend míří. Ve vojenském metaverzu se může ukrývat velká porce toho, jak bude vypadat armáda zítřka.