Budeme zase cestovat rychleji než zvuk? Chystá se nadějný nástupce concordů

8. 6. 2021 – 23:02 | Technologie | Pavel Jégl | Diskuze:

Budeme zase cestovat rychleji než zvuk? Chystá se nadějný nástupce concordů
Overture. Elegán, který se má stát nástupcem concordů. | zdroj: Profimedia

Lidé mají šanci, že se do konce desetiletí vrátí k nadzvukovému cestování. Na projektech dopravních letadel, která létají rychleji než zvuk, pracuje několik konstrukčních kanceláří. Jedna z nich už na své supersoniky získala zakázku.

Společnost United Airlines plánuje nakoupit 15 nadzvukových letadel Overture od výrobce Boom Supersonic, který sídlí v americkém Denveru.

V době, kdy jsou letecký průmysl a letečtí dopravci v krizi, kdy se tlačí na nižší, anebo nulové emise uhlíku a kdy aerolinky krachují či v lepším případě živoří, je to až neskutečná zvěst.

Samotná Boom Technologies se přitom řadí mezi start-upy a nemá za sebou jediný dokončený projekt. Její technologický demonstrátor Boom XB-1 zatím nadzvukovou rychlostí neletěl

Přesto United Airlines, jedna ze čtyř největších světových společností, chce nakoupit hned flotilu supersoniků, po 200 milionech dolarech (přes čtyři miliardy korun) za kus.

Vypadá to šíleně. Ale kdo ještě před několika lety věřil projektu SpaceX Elona Muska? A dnes u něj nakupuje NASA.

Fyzika dává vyniknout kráse

Na první pohled je chystaný Overture elegán. Jak jinak. „Fyzika vám nedovolí navrhnout ošklivý supersonik,“ řekl televizi CNN Blake Scholl, ředitel a zakladatel firmy Boom Supersonic.

Overture je štíhlý jako Concorde. A také se mu podobá.

Na palubu 62,5 metru dlouhého letadla se vejde od 65 do 88 pasažérů. Letoun se bude pohybovat rychlostí 1,7 Machu, tedy 2100 kilometrů za hodinu. Trasu mezi Londýnem a New Yorkem tak urazí za 3,5 hodiny.

Legendární Concorde, který v letech 1975 až 2003 létal ve službách British Airways a Air France, byl rychlejší. Svištěl dvojnásobnou rychlostí zvuku, 2,04 Machu.

Jenže byl neekonomický. Jeho nenasytná čtveřice motorů měla přídavné spalování, při kterém se palivo vstřikuje přímo do výtokové trysky. Něco takového je v době, kdy se sleduje spotřeba a přísně regulují emise, nemyslitelné.

profimedia-0020463235 Concorde přistávající na letišti J. F. Kennedyho v New Yorku při svém posledním komerčním letu 23. října 2003. | zdroj: Profimedia

Overture takové spalování prostě mít nemůže. Konstruktéři nicméně ujišťují, že díky pokročilejší technologii letoun překoná rychlost zvuku i bez něj. Co víc, bude schopen létat na biopalivo. Na podstatně zelenější než to, které dnes koupíte na čerpacích stanicích. 

Změní svět, anebo selžou?

Konstruktéři také tvrdí, že jejich stroj bude až třicetkrát tišší než Concorde, který nad obydlenými oblastmi pro svou hlučnost mohl letět jen jako „obyčejné“ letadlo a svou rychlost mohl prokázat pouze nad oceány.

„Overture je první dopravní letadlo éry ekologických nadzvukových letů,“ hlásá web společnosti Boom Technology. 

Ještě nelétá. Blake Scholl ho však chce dostat do vzduchu počátkem roku 2026. A první pasažéři by na palubě tohoto letounu měli cestovat v roce 2029.

„Buď selžeme, nebo změníme svět,“ řekl o vyhlídkách projektu Scholl.

Zdroje:
CNN, Boom Supersonic

Nejnovější články