Devětkrát rychlejší než zvuk. Letoun, který má překonat naše nejsmělejší sny
23. 6. 2022 – 2:53 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Je to nejambicióznější projekt svého druhu. Konstrukční společnost Venus Aerospace sídlící v Texasu v červnu představila koncept hypersonického dopravního letounu. Měl by létat rychlostí Mach 9, což je devítinásobek rychlosti zvuku.
Přepočteno na kilometry za hodinu to je číslo 11 025. Pro srovnání: Legendární Concorde dosahoval rychlosti Mach 2,04 (2 180 kilometrů za hodinu).
„Ve společnosti Venus Aerospace stavíme první kosmické letadlo na světě, které může letět hypersonickou rychlostí na hranici atmosféry. Představujeme kosmický letoun, který dokáže vzlétnout z letiště v Los Angeles a přistát v Tokiu za hodinu a pak se vrátit zpátky a dopravit vás domů na večeři,“ píše společnost v prohlášení na svém webu.
Ke Kármánově hranici, která je pokládána za začátek vesmíru a která leží ve výšce 100 kilometrů nad povrchem Země, však bude mít Stargazer daleko. Má létat má ve výšce 51,8 kilometru. To je téměř 50 kilometrů pod ní. Bude se však pohybovat ve výšce s nízkým odporem vzduchu, což mu umožní dosáhnout vysokou rychlost.
Stargazer má vzlétnout pomocí proudových motorů jako tradiční dopravní letadlo. Až vystoupí do výšky kolem 15 kilometrů, zapne raketový pohon. Nad touto výškou ztrácí proudový motor poháněný turbínou účinnost.
Technický ředitel Venus Aerospace Andrew Duggleby sdělil, že první pozemní test prototypu letounu očekává v roce 2025. Teprve poté mají následovat letové zkoušky.
Kdo bude první?
Není jisté, zda se Stargazer objeví ve vzduchu. Projektů dopravních letadel létajících nadzvukovou rychlostí však 19 let po posledním letu supersoniku Concorde přibývá.
Boeing pracuje na letadle pojmenovaném Valkyrie II, které má létat rychlostí Mach 5. Startup Hermeus pak chystá stejně rychlý letoun a obdobný stroj vyvíjí Čína.
Všechny projekty jsou ale teprve v koncepční fázi – existují v podstatě jen „na papíře“. Možnosti simulací však v posledních desítkách let pokročily, což usnadňuje projektování a konstrukci. Také vývoj motorů se nezastavil. Britská společnost Reaction Engines například chystá hybridní proudově raketový motor SABRE, který by mohl přinést do letecké i kosmické dopravy doslova revoluci.
Miliardářský taxík
Stargazer by každopádně měl patřit mezi nejdražší způsoby přepravy. Letenka na palubu tohoto hypotetického stroje by nebyla pro každého. Projekt počítá jen s dvanácti pasažéry.
Spíše než letadlo pro běžné cestující by Stargazer měl vzniknout jako budoucí varianta soukromého letounu pro miliardáře. Právě ty bude letoun potřebovat, pokud má někdy vzlétnout.
Od svého založení v roce 2020 získala Venus Aerospace investice ve výši 33 milionů dolarů ze soukromých zdrojů a další milion od vlády. To není málo, ale pro vývoj revolučního letounu to nestačí. Vývoj Concordu stál v šedesátých letech kolem miliardy liber, což je 17 miliard dnešních liber.