Kam se lidem díváme nejčastěji
25. 7. 2014 – 16:30 | Technologie | Lukáš Grygar | Diskuze:

Sem se mi dívejte, poroučel Louis de Funès, ale tak snadno se očím poručit nedá. Mozek nám je totiž automaticky táhne k místům, která ho zajímají. A nemusí to být nutně jen objemné dekolty a psí oči idolů stříbrného plátna.
Ať už máte reklamu za nutné zlo nebo zábavné zpestření moderního světa, díky urputné snaze něco někomu prodat jsme se dobrali k technologiím, ze kterých se můžeme dozvědět něco o sobě samých.
V reklamní branži se pochopitelně bojuje o získání a dostatečné udržení pozornosti potenciálního zákazníka a v tomhle ohledu je neocenitelným pomocníkem tzv. heatmap, tedy cosi jako mapa zájmu, v tomhle případně očního. Pomocí technologie, sledující oční sítnici, lze získat přehled o tom, co na dané reklamě nebo třeba webové stránce člověka na první pohled zaujalo – a čeho si naopak vůbec nevšímá.
Z výsledků si mohou vzít poučení reklamní tvůrci, ale také sociologové a obecně kterékoli další obory, zabývající se lidským vnímáním. Kdo by například čekal, že poprsí Scarlett Johansson vyhraje u mužů na celé čáře, toho možná překvapí, že daleko výrazněji upoutala respondenty tvář zbožňované herečky.
zdroj:
tisková zpráva
Ještě zajímavější výsledky pak dostaneme, když reklamy nahradíme třeba klasikami výtvarného umění. Kdo „vyhraje“ da Vinciho Poslední večeři?
zdroj:
tisková zpráva
A pojďme zpátky do přítomnosti, i když u náboženství zůstaneme, konkrétně toho fotbalového. Co sledují diváci přímého přenosu? Hráče s míčem a také oblast, kam se podle jejich očekávání hra vyvine.
zdroj:
tisková zpráva
Závěrečný příklad pochází z kolbiště, kde spolu nesoupeří sportovci, ale webové stránky a jejich optimalizace. Názornější důkaz, že vyšší pozice ve vyhledávači jsou zcela klíčové, neexistuje.
zdroj:
tisková zpráva
Vzpomenete si, kam vedly vaše oči při prvním pohledu na tento článek? Ať už jste žena nebo muž, podle statistik to byl obličej – a dál už se rozhodovalo podle toho, jak to máte s kukučem Ryana Goslinga...