Kámen z Marsu ohromil vědce. Našli v něm sloučeniny, které na planetě dosud neviděli

21. 1. 2023 – 20:29 | Vesmír | Ladislav Loukota | Diskuze:

Vzácný marsovský meteorit, který pochází ze spršky kamenů, které dopadly v červenci 2011 na Zemi poblíž vesnice Tissint v Maroku. | zdroj: Profimedia

Zvyšuje vzácný meteorit šance, že na rudé planetě nalezneme stopy života?

Osmnáctého července 2011 se nad vesnicí Tissint v Maroku rozlomil meteorit a svými úlomky zasypal okolní poušť. Jejich analýza ukázala, že to byl vesmírný kámen, který se zformoval na Marsu před stovkami milionů let. Z planety ho patrně vyvrhla nějaká kataklyzmatická událost. Potom ho zachytilo a přitáhlo gravitační pole Země.

Meteorit, pojmenovaný podle místa dopadu Tissint, je jedním z pouhých pěti marsovských meteoritů, které lidé viděli narazit na naši planetu.

Od svého nálezu byl Tissint několikrát zkoumán. Teprve nedávno v něm ale vědci odhalili překvapivě pestrou paletu organických sloučenin, které mohou (ale nemusí) být základními stavebními bloky jednobuněčného života. Byla mezi nimi také látka, kterou na Marsu dosud nikdo neviděl.

Svá zjištění, která by nám mohla pomoci lépe porozumět historii rudé planety, popisují vědci ve studii v magazínu Science Advances.

„Naše studie meteoritu Tissint je dosud nejpodrobnější analýzou jakéhokoli vzorku z Marsu. Získali jsme nejkomplexnější katalog, jaký byl kdy vytvořen z rozmanitých organických sloučenin nalezených v marsovském meteoritu nebo ve vzorku odebraném a analyzovaném roverem,“ píše se ve studii.

Vyhlížíte mimozemšťany?

Organické sloučeniny jsou molekuly, které obsahují atomy uhlíku vázané na atomy z jednoho nebo více dalších prvků – obvykle vodíku, kyslíku, dusíku a síry. Tyto sloučeniny jsou hojné ve všech formách života na Zemi.

Meteorit Tissint překvapivě obsahoval také organické sloučeniny hořčíku, které nikdy předtím nebyly ve vzorcích z Marsu zaznamenány. Kromě toho výzkumníci v meteoritu objevili několik dalších sloučenin, které jsou zajímavé pro astrobiology. Jsou to karboxylové kyseliny, které mají podobnou strukturu jako aminokyseliny tvořící bílkoviny v našich tělech.

Tissint ale není prvním marsovským meteoritem, v němž byly nalezeny organické sloučeniny. Také v meteoritu Allan Hills 84001, který v roce 1984 dopadl do Antarktidy, experti nalezli organické sloučeniny, které vyvolaly debatu o životu na Marsu.

Podrobná studie z června 2022 ovšem ukázala, že sloučeniny v ALH 84001 patrně vznikly geologickými reakcemi před miliardami let, tedy bez působení života.

Poklad pro planetární geology

Také u meteoritu Tissint vědci připouštějí, že sloučeniny hořčíku mohly vzniknout v podmínkách vysokého tlaku a teploty v dávném plášti Marsu.

Takový scénář by znamenal, že vznikly bez působení živých forem, což je smutná zpráva pro ty, kteří vyhlížejí mimozemšťany, zato zajímavá informace pro planetární geology zabývající se Marsem. Pestrá paleta organických sloučenin v Tissintu jim pomůže vytvořit obrázek Marsu před stovkami milionů let.

„Až pochopíme procesy a sled událostí, které formovaly tuto hojnost organických sloučenin, odhalíme nové podrobnosti o obyvatelnosti Marsu a případně také o reakcích, které mohly vést ke vzniku života,“ cituje časopis Live Science astrobiologa Andrewa Steela, spoluautora studie.

Víc o vývoji Marsu a možném životě se snad dozvíme také z budoucích vzorků, které by měly ve třicátých letech dopravit na Zemi automatické sondy nebo astronauti. Do té doby však budou meteority nejcennějším zdrojem poznatků o dávné geologii planety.

Live Science, Science Advances