Konečně víme, jak vypadal zadek dinosaurů. Vědci ho zevrubně prozkoumali

22. 1. 2021 – 5:25 | Příroda | Ladislav Loukota | Diskuze:

Konečně víme, jak vypadal zadek dinosaurů. Vědci ho zevrubně prozkoumali
Psitakosaurus se svým univerzálním otvorem. | zdroj: Bob Nicholls/Paleocreations2020

Experti probádali fosilii zachovalé dinosauří kloaky – vyústění vylučovací, trávicí a rozmnožovací soustavy, vyskytující se hlavně u plazů, ptáků a obojživelníků.

Díky mimořádně zachovalé zadní části dinosaura mohli výzkumníci poprvé studovat měkké tkáně. Výsledky svého bádání, které leccos napovědělo o intimních partiích dinosaurů, publikovali v odborném časopise Current Biology.

Kam slunce nesvítí

Majitelem víceúčelového otvoru byl zástupce rodu psitakosaurus, menší býložravý čtyřnožec, který žil před 120 miliony let, tedy v období křídy. Byl 1,8 metru dlouhý a vážil 18 kilogramů. Podle zvláštního zobáku se mu také říká papouščí ještěr.

Kloaka tvora se nedochovala celá, pouze její vnější část. Z ní vědci poznali, že se otevírá podélně, obdobně jako u současných krokodýlů či aligátorů. A protože krokodýli mají vnější pohlavní úd (penis), vědci připouštějí, že tento orgán měli také samci dinosaurů. To je však jen hypotéza.

Vědci každopádně mají za to, že kloaka dinosaurů se vyznačovala silným zbarvením. Uvážíme-li, že u aligátorů plní stejné části kloaky i funkci sociálního "značkování", je pravděpodobné, že totéž bylo znakem i v případě zmíněného rodu dinosaurů. Kloaka tak mohla hrát roli v signalizaci konkurentům a svádění opačného pohlaví, čemuž nasvědčuje právě její výrazné zbarvení.

Samozřejmě platí, že s ohledem na jedinečnost zachovalé kloaky toho stále mnoho nevíme. Není například jasné, zda analyzovaný dinosaurus s kloakou byl samec, anebo samice – výzkumníci nemají zkrátka druhou kloaku ke srovnání.

Pohled z druhé strany

Fosilie dinosaura, kterému patřila zkoumaná kloaka, byla nalezena v před několika lety severozápadní Číně a vystavena v Muzeu přírodní historie Senckenberg ve Frankfurtu nad Mohanem.

Scientists-characterize-a-dinosaur-cloaca-or-vent-for-the-first-time Fosilie psitakosaura s kloakou. | zdroj: Vinther et al./Current Biology 2020

Dosud ale na ní studovali vědci pouze zachovalé peří a tělní zbarvení. Pak se k fosilii dostali paleobiologové Phil Bell z Harvardovy univerzity a Jakob Vinther z univerzity v britském Bristolu a pohlédli na ni z druhé strany.

"Výzkum nám zabral hodně času, protože dosud se o srovnání této části dinosaurů s dnešními živočichy nikdo nezajímal. Takže šlo o neprobádané území, " řekl k výzkumu Jakob Vinther.

Podstatné pro další rozšíření závěrů této studie bude najít fosilie jiných dinosauřích rodů se zachovalými kloakami. Teprve to umožní výzkumníkům jít v poznání intimních oblastí dinosaurů víc do hloubky.

Current Biology