Odhaleny pozůstatky patrně největšího dinosaura, který kdy chodil po Zemi

19. 1. 2021 – 19:59 | Příroda | Nedd.cz | Diskuze:

Odhaleny pozůstatky patrně největšího dinosaura, který kdy chodil po Zemi
Možná podoba nově objeveného dinosaura. | zdroj: tisková zpráva

Paleontologové v Argentině odkryli pozůstatky gigantického dinosaura. Z několika fosilizovaných kostí mají za to, že to dokonce mohl být největší tvor, který kdy žil na souši, píše web stanice BBC.

Ocasní obratle, části pánve a další kosti gigantického ještěra, který před 98 miliony lety chodil na území dnešní provincii Neuquén v argentinské části Patagonie, našli experti v geologické oblasti nazývané Candelerosna, která platí za Klondike hledačů dinosauřích fosilií.

Dinosaurus patřil mezi sauropody, velké býložravé dinosaury. Sauropodi se vyznačovali většinou silně prodlouženým krkem, kvadrupední (čtyřnohou) chůzí, malou velikostí lebky v poměru k tělu a dlouhým ocasem. Vyskytovali se od konce triasu (před 210 miliony let) do úplného konce druhohor (před 66 miliony let).

Výšku nově objeveného jedince odhadují paleontologové na 40 metrů. Mohl by tedy být větší než jeho příbuzný Patagotitan. Dinosauři tohoto rodu žili před 100 až 95 milionů lety a dorůstali do výšky až 37,2 metru, píší vědci v odborném časopise Cretaceous Research.

"Je to gigantický dinosaurus, ale věříme, že najdeme ještě další části kostry při dalších expedicích, abychom mohli s jistotou říci, jak velký doopravdy byl," řekl Alejandro Otero, paleontolog z přírodovědného muzea v argentinském La Platu.

_74905253_9l0a5935 Paleontolog ležící u jedné z fosilizovaných kostí. | zdroj: bbc.co.uk

Fosílie podobných obřích sauropodů našli odborníci na všech kontinentech kromě Antarktidy. Ty největší z nich - včetně pozůstatků dinosaurů vážících více než 40 tun – však byly objeveny právě v Patagonii.

Dokud vědci neprovedou analýzu dinosauří stehenní či pažní kosti, nelze však s jistotou určit, kolik pradávný ještěr vážil. Dosud nalezené fosílie však naznačují, že by částečně odkrytý jedinec "mohl být považován za jednoho z největších".

Není zatím jasné ani to, ke kterému druhu objevený dinosaurus patřil – vědci však nepředpokládají, že by to byl nový druh.

1920px-Longest_dinosaurs2.svg Srovnání největších dinosaurů. | zdroj: Wikipedia Commons

Obrázek si pro lepší rozlišení rozklikněte.

Sauropodi byly giganty. Své velikosti mohli dorůstat mimo jiné proto, že potravu polykali vcelku a nemuseli ji pracně žvýkat. O mechanické rozmělnění se postaraly trávicí kameny (gastrolity) v jejich trávicím ústrojí.

Vůbec největším živočichem, který kdy na naší planetě žil, je patrně plejtvák obrovský. Dorůstá až třiceti metrů a váží kolem 190 tun. Jeho srdce je velké jako osobní auto a tluče dvakrát za minutu.

ČTK, BBC