Auto, kterým se jednou proletíte. Už jezdí po silnici a je blíž výrobě
1. 11. 2020 – 16:50 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Přesune se doprava v Evropě (aspoň zčásti) ze zacpaných silnice do vzduchu? Průkopníkem takého vývoje je firma PAL-V. Její stroj už může na evropské silnice.
Nizozemské létající auto PAL-V Liberty získalo v říjnu jako první vůz svého druhu homologaci pro provoz na pozemních komunikacích a může s běžnou registrační značkou na evropské silnice a dálnice.
Liberty je 'papírově' zatím jen autem, byť létat umí. Ještě však musí získat licenci Evropské agentury pro bezpečnost letectví, aby mohlo do běžného leteckého provozu. Musí tedy projít testy a nalétat spoustu hodin.
Manažeři společnosti PAL-V doufají, že se jim to podaří v roce 2022. Potom budou moci zahájit dodávky modelů zákazníkům.
zdroj: YouTube
Firmě se už teď množí objednávky, ačkoli cena začíná 299 tisících eur, to je zhruba 11 milionů korun. K tomu PAL-V nabízí pilotní výcvik.
Liberty je vlastně kříženec automobilu a letadla. Vůz o třech kolech sportovního ražení má tvar ultralightu či malého vrtulníku. Na silnici vyvine rychlost 160 kilometrů v hodině, ve vzduchu letí o dvacet kilometrů rychleji.
Před tím ale musí rozvinout rotory a zadní křídla složená na střeše auta. Tím se z Liberty stane vírník či také gyrokoptéra, tedy kříženec vrtulníku a malého letounu. Pohání jej tlačná vrtule na zádi stroje, při pohybu kupředu však let samovolně roztáčí i větší rotor na střeše. Díky němu se vírník snáze udrží ve vzruchu i bez viditelných křídel.
To však také znamená, že Liberty není schopná odstartovat kolmo jako vrtulník. Ke vzletu potřebuje dráhu kolem 200 metrů – a zkuste si představit takový start za plného provozu na dálnici Praha-Brno. Je zjevné, že auto bude potřebovat nějakou ranvej.
Zbývá dodat, že dvoumístná Liberty jezdí na benzín a s plnou nádrží může na silnici ujet až 1315 kilometrů. Ve vzduchu pak dokáže vydržet déle než čtyři hodiny a uletět 480 kilometrů.
zdroj: YouTube